Flirten op de werkvloer gepast of ongepast?

Vijf procent flirt weleens tijdens sollicitatiegesprekken.
Flirten op de werkvloer gepast of ongepast?

Ondanks dat maar liefst zeventig procent van de Nederlandse werknemers flirten op de werkvloer ongepast vindt, heeft vijf procent weleens geflirt tijdens een sollicitatiegesprek om een baan te krijgen. Althans, dit blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf AG5.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat mannen flirten op de werkvloer over het algemeen minder storend vinden dan vrouwen. Zo vindt 77 procent van de vrouwen het ongepast, tegenover 63 procent van de mannen. Daarnaast viel het ook op dat werknemers in het noorden en zuiden zich hier het meest aan storen met 74 procent. Terwijl dat in het westen 63 procent is.

Ook vindt een groot percentage van jonge werknemers onder de dertig jaar zakelijk flirten ongepast. Namelijk 54 procent van de mannen tegenover 70 procent van de vrouwen. “Blijkbaar houden ook jongeren, die veelal nog volop flirtend door het leven gaan, zakelijk en privé het liefst gescheiden", aldus Rick van Echtelt, oprichter van AG5.

Lees ook: Deze 'gekke' sollicitatietips werken echt

Persoonlijke charmes

Hoewel zeventig procent van de werkende Nederlanders zakelijk flirten ongepast vindt, heeft toch vijf procent het weleens gedaan om de baan te bemachtigen. Zo geeft zes procent van de mannen aan zijn charmes te hebben ingezet om de baan te krijgen, tegenover drie procent van de vrouwen. Dit schijnt in het zuiden het vaakst te gebeuren met zes procent en in het oosten het minst met drie procent.

Het onderzoek toont ook aan dat 51 procent liever niet aangeraakt wordt door een collega of klant tijdens een zakelijk gesprek. Zo ontvangt 59 procent van de vrouwen en 44 procent van de mannen liever een schouderklopje figuurlijk dan letterlijk.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f00eebd95455', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });