Zo kun je ook zonder mindfulness-meditatie écht balans en rust vinden

Drie tips van een expert.
Zo kun je ook zonder mindfulness-meditatie écht balans en rust vinden

In een tijd waarin we onder steeds meer druk staan, wenden steeds meer mensen zich tot mindfulness-meditatie om stress en negatieve gevoelens het hoofd te bieden. Maar, als je een veeleisende baan combineert met een druk sociaal leven, dan heb je helemaal geen tijd om te mediteren. Gelukkig hoef je voor het creëren van innerlijke rust en emotionele balans geen mindfulness-meditatie te leren. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft drie praktische tips die je nog vandaag in jouw leven kunt toepassen, zonder dat er een meditatiekussen aan te pas komt.

1. Observeer je gedachten

Stress ontstaat door paniekerige gedachten die gevoelen van angst, boosheid of irritatie veroorzaken, en ook nog eens je zelfvertrouwen ondermijnen. Dit soort gedachten bevinden zich vaak in je onderbewuste, zodat je het meestal niet eens weet wat er zich in je hoofd afspeelt. Mindfulness helpt je om je bewust te worden van negatieve gedachten en oordelen, waardoor je een hoop zinloze stress uit je leven kunt bannen.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:
Je staat in de file en je denkt dat je te laat gaat komen. Je keel knijpt dicht, je schouders trekken op en je begint oppervlakkig te ademen. Dit is een duidelijk teken dat je stress ervaart. Deze stress wordt veroorzaakt door gedachten die half bewust en onbewust door je hoofd schieten, zoals 'Straks kom ik te laat, dan is iedereen boos', 'Waarom ga ik ook altijd te laat weg, ik ben ook zo chaotisch' of 'Misschien word ik ontslagen en dan komt het nooit meer goed'. Realiseer je dat het je gedachten zijn die stress veroorzaken, niet de file. Als je namelijk deze gedachten niet had, zou je gewoon rustig in de file staan en heerlijk met de songs op de radio meezingen. Je gedachten proberen je dus op te jagen met flauwe praatjes over gezichtsverlies, afwijzing en misschien zelfs ontslag. Maar als je even nuchter nadenkt, dan weet je dat dit niets meer dan enorm overdreven reacties zijn op het feit dat je in de file staat, wat een vervelende maar volledig onschuldige situatie is. Inzien hoe dit gedachten-proces werkt, helpt je om niet automatisch in de stress te schieten omdat je nu snapt dat je heus niet ontslagen gaat worden of aan lager wal zult raken.

2. Concentreer je op een eenvoudige taak

Als je brein niet veel om handen heeft, wanneer je bijvoorbeeld naar de tram loopt of in een saaie vergadering zit, dan heeft het tijd en ruimte om allerlei willekeurige gedachten aan te maken. Vaak vervalt het dan in het opdissen van nare gebeurtenissen uit het verleden of het creëren van doemscenario’s over de toekomst. Dit gepieker leidt tot negatieve gevoelens en maakt je gestrest, bang of boos. Gelukkig kun je dit makkelijk voorkomen.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:
Je kunt zinloos gepieker tegengaan door je volledige aandacht op een eenvoudige taak te richten. Neem bijvoorbeeld iets simpels als stofzuigen. Normaal doe je dit op de automatische piloot, omdat je er niet over na hoeft te denken. Maar daardoor krijgt je brein ruimte tot piekeren en dat veroorzaakt stress. Nu ga je stofzuigen met volledige aandacht voor dit proces. Voel hoe je rug zich een beetje kromt, hoe je arm beweegt, hoe je vingers de stang vasthoudt, hoe je ene been een stap vooruit zet, hoe je balanceert op je voeten. Voel je lichaam van binnenuit terwijl je met volledig bewustzijn toekijkt hoe je dit klusje perfect uitvoert, terwijl alle spieren optimaal samenwerken. Op deze manier geef je je verveelde brein iets te doen, waardoor nare gedachten geen gelegenheid krijgen om je lastig te vallen.

3. Help een ander

Onderzoeken hebben aangetoond dat we gelukkig worden als we ons richten op het welzijn van een ander. Het schrijven van rapporten in een kantoor kan weinig voldoening geven, waardoor we ons vertwijfeld afvragen wat we eigenlijk willen met ons leven.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:
Denk vandaag eens serieus na over de vraag wie jij graag zou willen helpen. Wil je een buddy zijn voor kinderen die het niet zo goed hebben getroffen? Wil je asielpoezen helpen socialiseren? Of wil je vervuilde stranden helpen schoonmaken? Je in dienst stellen van het welzijn van anderen (mensen, dieren of de natuur als geheel) geeft niet alleen betekenis aan je leven, maar zorgt er ook voor dat je lekkerder in je vel zit. Beter voor jou en beter voor de mensen om je heen.

Over Marisa Garau

Tien jaar lang runde Marisa Garau haar eigen reclamebureau in Amsterdam. Daarna verhuisde ze met haar man en poezen naar Nieuw-Zeeland waar ze internationale bestsellers over mindfulness schrijft. Samen met haar man produceert Marisa haar eigen olijfolie en runt ze haar online Growing Mindfulness platform. Ook lanceert het stel binnenkort MindSpa, een in-office mindfulness-concept dat werkgevers helpt om stress op de werkvloer te verminderen, creativiteit te stimuleren en holistisch leiderschap te bevorderen.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f09cc6d6dcf0', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });