Zo zorg je ook voor je mentale gezondheid tijdens de pandemie

Je geestelijke gezondheid telt ook.
Zo zorg je ook voor je mentale gezondheid tijdens de pandemie

We weten allemaal wat we fysiek moeten doen: handen wassen, afstand van elkaar houden en drukke plaatsen vermijden. Ook weten we dat je in je elleboog moet hoesten of niezen en dat je jezelf moet isoleren bij milde klachten. Maar wat kun je mentaal doen?

Geestelijke gezondheid

Het woord 'pandemie' kan al gevoelens van angst oproepen. Daarnaast kan het dagelijkse nieuws, met foto's van overvolle ziekenhuizen, verhalen van mensen die sterven, duizenden die in quarantaine zitten en hele landen die een lockdown hebben, beangstigend zijn. Zorgen over je eigen gezondheid, van geliefden, maar ook van ouderen en kwetsbare groepen. Hoe gaat het met het levensonderhoud en de economische instabiliteit?

Het zijn vragen die vast de afgelopen paar dagen een keer door je hoofd hebben gespookt. Het is daarom belangrijk dat je ook voor je geestelijke gezondheid zorgt. Zodat je met een gezond verstand blijft nadenken en handelen. En zoals Rutte zei: "Let een beetje op elkaar". Samen moeten we het doen.

Lees ook: Waarom je beter geen ibuprofen kunt slikken als je denkt dat je het coronavirus hebt

Tips

1. Blijf online in contact
Nu we sociale distantie hebben, is het erg belangrijk dat je in contact blijft met je dierbaren. Stuur een kaartje, maak WhatsApp groepen aan of videobel met elkaar.

2. Ga naar buiten
Nu het nog kan en mag (mits je geen klachten hebt), ga een paar keer per dag naar buiten. Haal een frisse neus, loop door het park en neem wat zonnestralen op. Daarnaast kan het ook fijn zijn dat je andere mensen nog op straat ziet lopen.

3. Volg online yoga- en meditatielessen
Verschillende yogascholen bieden gratis online lessen aan. De een streamt live en de andere hebben videos klaarstaan, zodat je zelf kunt kiezen.

4. Creëer je eigen spa thuis
Doe geurkaars aan, een gezichtsmasker op (wel eerst goed je handen wassen) en speel wat fijne muziek af. Lig op de bank of lees een goed boek. Het is fijn als je even ergens anders je gedachten op kunt zetten.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5e8530f0a45a3', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });