Deze voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan een betere nachtrust

Het zijn turbulente tijden...
Deze voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan een betere nachtrust

Het zijn turbulente tijden, waardoor je opeens een andere leefstijl moet hanteren. Je ritme is hoogstwaarschijnlijk anders, waardoor het lastig kan zijn om een goede balans te vinden. Lig je 's nachts wakker? Deze onderstaande tien natuurlijke producten kunnen je helpen om tot rust te komen.

Voedingsmiddelen

1. Sla
Een salade bij het avondeten is nog niet zo’n gek idee als je ’s avonds moeilijk in slaap kan komen. Sla bevat namelijk een stofje dat kalmerend en slaapverwekkend werkt.

Lees ook: Deze 7 tips helpen voor een rustgevend huis

2. Walnoten
Walnoten zijn een goede bron van tryptofaan. Dit stofje helpt om het gelukshormoon serotonine en het slaaphormoon melatonine aan te maken. En, bijzonder: walnoten zelf bevatten ook een soort melatonine.

3. Kaas en yoghurt
Kreeg je vroeger ook een kopje warme melk met honing als je niet kon slapen? Heerlijk, maar je kunt net zo goed een paar blokjes kaas of een schaaltje yoghurt eten. Alle zuivelproducten hebben namelijk een slaapverwekkend effect.

Het slaap bevorderende effect van melk, yoghurt en kaas komt door de combinatie van tryptofaan en calcium in zuivel. Calcium zorgt er namelijk voor dat onze hersenen het stofje tryptofaan meteen gaan gebruiken voor de aanmaak van melatonine.

4. Kreeft en garnalen
Wist je dat kreeft en garnalen vol zitten met tryptofaan? Daar profiteer je van als je deze schaaldieren eet. 

5. Kersensap
Een glaasje kersensap kan helpen om sneller in slaap te vallen. Kersen, vooral de zure variant, zorgen namelijk voor meer melatonine in je lijf. Dit maakt je slaperig, waardoor je gemakkelijker in slaap valt. Probeer het eens!

6. Kamillethee
Kamillethee heeft niet alleen een verzachtende invloed op je keel, maag en darmen. Het kruid heeft ook een licht kalmerend effect en daarnaast ook nog een ontspannende invloed op je spieren en zenuwen.

7. Hummus
Hummus is niet alleen erg lekker. De spread helpt je ook nog eens goed te slapen. In kikkererwten, de basis voor hummus, vind je namelijk behoorlijk wat tryptofaan. Smeer de hummus op een volkoren cracker, dan help je de tryptofaan ook nog op weg naar je brein.

8. Thee van passievrucht
Nog zo’n thee die je kan helpen om beter te slapen is passievruchtenthee. Het slaap bevorderende effect zou het sterkst zijn als je deze thee ’s avonds drinkt. De beste tijd is een uur voordat je naar bed gaat.

Passievruchten bevatten stofjes die je je zenuwen beïnvloeden en je moe maken. Drink de thee dus liever niet overdag als je dan wakker wil blijven.

9. Amandelen
Amandelen zijn rijk aan magnesium, een mineraal dat de kwaliteit van je slaap verbetert. Het is zelfs zo dat een magnesiumtekort het moeilijk maakt om in slaap te vallen.

10. Boerenkool
Boerenkool zit boordevol calcium, dat je hersenen helpt om tryptofaan te gebruiken voor de aanmaak van melatonine. Zet deze groente dus op tafel als je goed wilt slapen. Spinazie heeft trouwens hetzelfde effect.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5e82a0ba72a71', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });