Zo voorkom je een relatiebreuk tijdens quarantaine

5 tips die kunnen helpen.
Zo voorkom je een relatiebreuk tijdens quarantaine

De coronacrisis brengt veel teweeg. Het sluiten van scholen, horeca en sportverenigingen en een oproep aan iedereen om zo veel mogelijk thuis te werken. Hierdoor ontstaat er voor velen een situatie waar ze nog niet eerder in hebben gezeten. Namelijk: drie weken of misschien wel langer in huis met je partner.

Stressvol

Er zijn veel tips en tricks hoe je om kunt gaan met deze stressvolle periode. Zo kun je je storten op doe-het-zelven, schoonmaken, home workouts van je favoriete sportschool volgen, oefeningen om nader tot je partner te komen en allerlei andere leuke ideeën.

Doordat je 24/7 op elkaars lip zit, kan het wel eens voorkomen dat je je partner graag achter het behang zou willen plakken. Maar om te voorkomen dat het uiteindelijk tot een relatiebreuk leidt, deelt Laurie Mintz (hoogleraar psychologie en gediplomeerd sekstherapeute) graag advies.

Lees ook: Zo zorg je ook voor je mentale gezondheid tijdens de pandemie

5 tips

1. Plan tijd voor jezelf in
"In deze situatie, wil je ook wat tijd voor jezelf hebben. Plan dit van tevoren in en trek je even terug. Dit kan ervoor zorgen dat een deel van die onvermijdelijke spanning iets afneemt."

2. Zoek een manier hoe je met de pandemie omgaat
"Als je alleen maar stress van het nieuws krijgt, neem dit dan ook op in je schema. Plan elke dag een tijd in dat je over het nieuws rondom het virus praat en vind een manier om hiermee om te gaan. Zorg er wel voor dat dit niet het enige is waar je over praat."

3. Probeer nieuwe dingen
"Jullie brengen nu veel tijd samen door. Hoe leuk is het om nieuwe dingen uit te proberen? Denk aan een virtuele pubquiz, bordspelletje of zoek samen een serie om te kijken."

4. Adem in, adem uit
"Haal een paar keer diep adem als je partner je op je zenuwen begint te werken. Stel jezelf de vraag of het de moeite waard is om erop in te gaan. En zo ja, doe dat dan met zorg, liefde en respect. Hou in gedachten dat je dichter bij elkaar wilt komen en dat je geen ruzie wil 'winnen'."

5. Zorg voor jezelf
"Wees lief voor jezelf. Ga naar buiten als dat kan, doe binnen wat oefeningen. Zoek een methodes die je stress verlichten!"

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f0b11201ad79', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });