Zó blijft je haar in model tijdens het sporten

Sportkleding aan en gaan!
Zó blijft je haar in model tijdens het sporten

Het behouden van je kapsel terwijl je fit probeert te blijven, kan een uitdaging zijn. Maar deze tips van experts helpen je voorkomen dat zweten je coupe verpest tijdens het sporten.

1. Vermijd een 'knik' in je haar door een paardenstaart

Lees ook: Waarom je nóóit make-up moet dragen naar de gym

"Natuurlijk wil je je haar vooral uit je nek hebben zodat het niet aan je huid gaat plakken. Maar gebruik niet zomaar een elastiek. Haarbanden met lint zijn veel zachter voor je haar en zullen geen 'knikken' veroorzaken", zegt beroemdheid stylist Philip B. Om haarbreuk te voorkomen, is het handig dat je af en toe van stijl veranderd - hoge knot, lage staart, hoge staart, vlecht - zodat je niet elke keer druk legt op hetzelfde stuk van je haar.

2. Kies je kapsel op basis van je work-out

Je kapsel aanpassen op de sport die je gaat beoefenen kan je flink op weg helpen om het perfecte kapsel te behouden. Een hoge knot is bijvoorbeeld handig voor pilates. Zo komt er geen haar in je gezicht én je kunt je hoofd ook plat leggen. Een hoge paardenstaart met een hoofdband bij je haarlijn is erg geschikt voor high impact cardio. Voor skiën of fietsen is een vlecht een goede optie, omdat je je haar het beste vrij kan houden van de wind die klitten kan veroorzaken.

3. Maak je eigen natuurlijke textuur.

Als je niet graag je haar omhoog draagt tijdens het sporten is het handig om een texturizing spray bij je haarwortels aan te brengen. Een deel van het product wordt afgebroken door het vocht van je zweet, maar wat overblijft zal je een sterke basis geven zodat je coupe straks weer on point zit. 

Tip: Gooi na je training je haar naar voren en masseer je hoofdhuid met je vingers om het volume te creëren die je voor het sporten ook had.

4. Ga voor speciale sporthoofdbanden 

Koop een hoofdband gemaakt van een vocht afvoerende stof. Ze zijn rekbaar, ademend en ontworpen om je hoofd koel en droog te houden.

5. Blijf van je haar af en laat je pet thuis

Het aanraken van je haar met je handen tijdens een training stimuleert de olieproductie van je hoofdhuid. Het beste is om je haar op te steken of naar achter te houden. Doe dit niet doormiddel van een pet. Ze zijn inderdaad ideaal om je haar uit je gezicht te houden, maar een pet creëert warmte op je hoofdhuid wat resulteert in extra zweet.

6. Omarm je zweet

Het natrium dat in zweet zit, is je natuurlijke zeezoutspray. Work-out done? Haal je elastiek uit je haar en schud er met je vingers doorheen. Doordat het vocht hierdoor verspreid, creëer je een geweldige beach look

7. Was je haar niet 

Haar ziet er beter uit en is makkelijker om mee te werken als het niet té schoon is. Neem voor je work-out een korte douche, maak je haar nat en gebruik een beetje conditioner - maar geen shampoo. Gebruik een keer per week een zuiverende shampoo om vuil, olie en productophopingen te verwijderen. 

8. Even afkoelen

Voordat je je haar uit een paardenstaart of knot haalt, kan het helpen om je lokken even te laten afkoelen. De koude stand van je föhn is een uitstekende manier om dit doel te bereiken. Laat twee tot drie minuten de koele lucht over je haar en hoofdhuid gaan totdat je al het vocht hebt verwijderd. Maak vervolgens je haar los.

Bron:InStyle | Beeld: Eugene Chystia

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5de9d4952e318', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });