Zo zorg je ervoor dat je sollicitatie een succes wordt

Deze situaties herkennen we allemaal.

Zo zorg je ervoor dat je sollicitatie een succes wordt

Dat september de maand is dat het collegejaar weer begint, moge duidelijk zijn. Maar wist je ook dat er veel afgestudeerden op zoek gaan naar baan? Enne, dat betekent van sollicitatiegesprek naar sollicitatiegesprek. Olivier Dufour, rekrutingsexpert en executieve director bij rekrutingskantoor Page Personnel, geeft je graag wat kostbare tips zodat je sollicitatie een succes wordt. 

1/ Schrijffouten 

Lees ook: Dit kantoorartikel bevat de meeste bacteriën

Je motivatiebrief is je eerste contact tussen jezelf en je mogelijke werkgever. Vergeet niet om de structuur van je tekst te verzorgen. Kijk goed naar je taal, grammatica én spelling. Speel daarnaast in op het bedrijf en pas je brief altijd aan als je het naar andere bedrijven stuurt.

Je motivatiebrief meesturen in de bijlage of in de body van je e-mail? "In het digitale tijdperk van vandaag raden we echter aan om hiervoor de body van je e-mail gebruiken. Zet je motivatie direct in je mail uiteen en voeg er slechts één document bij: je cv."

2/ Kom niet te laat

Simpel, zou je denken? Toch krijgen we het nog best vaak voor elkaar om te laat komen. Enne, dat laat geen goede indruk achter. "Als je te laat aankomt, gaat dat ook ten koste van je gesprekstijd. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken, grijp deze en kom niet te laat", aldus Dufour. 

3/ Check je social media

"Een recruiter zal je zelden meteen confronteren met een gênante foto die op je profiel opduikt. Als dit tóch gebeurt, kan het een testje zijn om te evalueren hoe je je daaruit redt. Het beste is de situatie even te schetsen, je verantwoordelijkheid te nemen en te tonen dat je er lessen uit leert. Voorkomen is echter beter dan genezen: Google daarom vooraf je eigen naam om te zien wat er allemaal tevoorschijn komt en misschien het een en ander te verwijderen."

4/ Weet waar het bedrijf voor staat

Bezoek de website meerdere malen en zorg ervoor dat je weet waar het bedrijf voor staat. "Interesse tonen voor de onderneming waarvoor je solliciteert is belangrijk. Je moet ze kunnen situeren in de huidige context. Wat je echter absoluut moet vermijden, is uitpakken met een stukje dat Wikipedia heeft voorgekauwd. Daarmee bewijs je immers dat je zelf nauwelijks of niet hebt nagedacht over je kandidatuur."

5/ Waarom moeten we voor jou kiezen en niet voor een ander?

Jup, daar is de vervelende vraag weer. "Als een recruiter je deze vraag stelt, is dat een goed teken: je kandidatuur wordt nu echt wel concreet. Het beste wat je hier kunt doen is een mix van bescheidenheid en goede wil tonen. Het kan ook een goed moment zijn om via "Ook al ben ik niet de beste, ik kan u garanderen dat... (je motivaties nog eens naar boven halen)", aldus Dufour. 

Bron: Page Personnel | Beeld: Designated Survivor