Zó reken je af met je ochtendhumeur

Let the sun shine.
Zó reken je af met je ochtendhumeur

Je hebt slecht geslapen en ineens zit alles tegen. Tot overmaat van ramp is het brood op, de melk zuur en zeurt je vriend(in) dat je chagrijnig bent. Lees: ernstig geval van ochtendhumeur. Zo reken je af met die stugge start.

Voorkomen i.p.v. genezen 

Lees ook: 12 Dingen die je herkent als je geen ochtendmens bent

Vaak is je biologische klok de schuld van je ochtendhumeur. Hoe je die klok weer op de rit krijgt en de dag als een zonnestraaltje begint? Hier een aantal tips:

1. Ga op tijd naar bed als je vaak te laat gaat slapen, zo kom je 's ochtends moeilijker op gang. Echt, een vaste bedtijd aanhouden kan helpen. Hoe later je gaat slapen des te groter de kans dat je juist moet opstaan terwijl je in een diepe slaapfase zit.

2. Sta ruim op tijd op zodat je rustig op gang kunt komen. Zo voorkom je stress.

3. Begin de dag eens niet met het o zo verleidelijke snoozen, maar gooi meteen je gordijnen open zodra de wekker gaat. Door het zonlicht, met name de ochtendzon, maakt je lichaam serotonine aan, dat ervoor zorgt dat je je happy voelt en een ochtendhumeur geen kans krijgt.

4. Ontbijt. Zoals we allemaal wel weten heeft je lichaam brandstof nodig om op gang te komen.

En als het al te laat is

1. Zet je lievelingsmuziek op. Wedden dat je je direct een stukje beter voelt? 

2. Vertel aan de mensen om je heen dat je last hebt van een ochtendhumeur. Als ze weten dat het niet aan hen ligt, houden ze zich wat meer gedeisd.

3. Verwen jezelf. Haal een kopje koffie op het station, koop een Kinder Bueno of kruip lekker op de bank met de nieuwste Marie Claire.

Bron: Marie Claire | Beeld: Maddie Bazzocco

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc8f78bc75c4', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });