Deze dingen kun je maar beter niet doen op de werkvloer

Oeps.

Deze dingen kun je maar beter niet doen op de werkvloer

We zijn allemaal niet perfect en niemand kan zich heel de dag voor de volle 100 procent inzetten. Maar mocht je het gevoel hebben dat je je wel íets harder kunt inspannen of wil je meer kans maken op die promotie, dan kunnen onderstaande punten misschien wel goed van pas komen. 

1/ You're late 

Lees ook: 5 tekenen dat je een burn-out hebt van een baan waar je van houdt

Af en toe een keertje later zijn kan natuurlijk gebeuren. Je moest naar de tandarts, het verkeer stond vast, of je hebt je gewoonweg verslapen. Maar laat dit nou niet te vaak gebeuren. Het kan namelijk de indruk wekken dat het je allemaal niets uitmaakt, niet iets waar je punten mee scoort. Mocht je nou tóch te laat zijn, laat je leidinggevende dan even weten waarom je te laat bent.

2/ Naar je werk gaan met een gi-gan-ti-sche kater 

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Zo'n avond dat je even de stad in gaat, en vervolgens rond een uur of 6 je huis in strompelt en al blij bent dat je het nog voor elkaar kreeg de wekker te zetten. Leuk voor een keertje, maar probeer het te voorkomen. Want zelfs de duurste foundations en concealers kunnen niet verbergen dat je niet optimaal presteert.

3/ Je staat bekend als social media ADDICT

Behalve als je social influencer, digital editor of online PR manager bent. In dat geval is het jouw taak om 24/7 alle social media kanalen optimaal up to date te houden. In alle andere gevallen: probeer eens zonder, je zult zien dat je én meer op een dag af krijgt én je meer betrokken raakt bij je werk. 

4/ Laat op kantoor blijven omdat je je schuldig voelt 

Tenzij je een héle belangrijke deadline hebt, is er geen reden om je schuldig te voelen om op tijd weg te gaan. Sterker nog: het zou zelfs kunnen dat jouw leidinggevende het gevoel heeft dat je je taakjes niet op orde hebt, en dat je daarom altijd MOET overwerken. Terwijl jij niet durft weg te gaan...…

5/ Niets zeggen tijdens meetings 

Hoewel het de eerste keren misschien spannend kan zijn om iets te zeggen, zal het toch een keer moeten gebeuren. Behalve dat mensen gaan denken dat je anders misschien geen mening hebt, kan het ook zijn dat ze denken dat je je gewoonweg niet hebt voorbereid. En bedenk voor jezelf: als je wordt uitgenodigd voor een meeting betekent dit dat ze je waardevol genoeg vinden. Weg met die onzekerheid en stand up!

6/ Bij je baan blijven, terwijl je er een hekel aan hebt 

Elke dag met tegenzin naar kantoor gaan houdt niemand lang vol. In het kader van het nieuwe jaar kun je dus net zo goed ook met een schone lei (nieuwe baan) beginnen. 

7/ Geen rondje van de zaak doen 

Wanneer je op kantoor toe bent aan een kopje koffie, vergeet dan niet de rest ook te vragen. Ja, ook al er 20 mensen op jouw afdeling zitten. En ja, ook als je eigenlijk geen tijd hebt om voor iedereen een drankje in te schenken. Oh, en als het bedrijf waar je werkt nou eens een rondje van de zaak doet, ga dan ook gezellig mee in het kader van teambuilding. Laat het alleen niet uit de hand lopen.

8/ Je koptelefoon is je BFF 

Wanneer je druk bezig bent met het afmaken van je project, prima. Laat mensen weten dat je écht even aan de slag moet en go for it. Ben je alleen mailtjes aan het beantwoorden, of erger: afgeleid door social media, draag dan géén koptelefoon. Hierdoor lijk je minder sociaal en krijg je ook werkelijk minder mee van wat er op kantoor gebeurt.

9/ Héél veel tabs open hebben staan 

Anderen krijgen al hoofdpijn als ze jouw scherm zien, Word, Indesign, Internet, Outlook, álles staat open. En binnen die programma's heb je ook weer oneindig veel tabs open staan. Sluit ze allemaal af, maak een to-do­­-list voor wat er gedaan moet worden en werk die vervolgens één voor één af. Je zult vanzelf merken dat de rust op je computer ook effect heeft op jou en als je helemaal zen bent krijg je alles zó gedaan!

10/ Lunch aan je bureau eten

Andere dingen doen tijdens het eten is sowieso niet goed voor je. Je lichaam kan zich dan namelijk niet volledig richten op het verwerken van je eten, maar buiten dat is het ook goed voor je om af en toe toch écht even frisse lucht te krijgen. Je zult merken dat je je erna ook véél beter kunt concentreren! En als je gezellig mee gaat naar de kantine leer je je collega's misschien ook wat beter kennen.

Bron: Marie Claire | Beeld: The Devils Wears Prada