Waarom een menukaart minder betrouwbaar is dan je denkt

Aha!
  • Lifestyle
  • Redactie Marie Claire
Waarom een menukaart minder betrouwbaar is dan je denkt

Het is een echte guilty pleasure: uiteten gaan. Eens even niet zelf ploeteren in de keuken, maar iemand anders heerlijk voor je laten koken. Maar aan dit gezellige avondje hangt helaas ook een prijskaartje en er zijn heuse trucjes waardoor ze jou meer laten betalen dan je van plan was, zo laat Daily Mail weten.

Trucjes

Lees ook: Dít moet je eten om een jetlag tegen te gaan

1. Nostalgie 
Is het je wel eens opgevallen dat op bijna iedere menukaart staat: "Oma's versgebakken appelgebak" of "Grootmoeders gehaktballetjes in jus." Helaas, het is waarschijnlijk niet echt een recept van vroeger, maar gewoon een manier om jou dat gerecht te laten kiezen. Want als je dit leest, dan denk je terug aan je oma die heerlijke taart bakte of inderdaad haar allerlekkerste gehaktballetjes.

2. Euroteken 
Als je het euroteken ziet, dan denk je aan geld. En je wil natuurlijk zo min mogelijk geld uitgeven. Daarom kiezen veel restaurants ervoor om geen euroteken bij de prijs te zetten, maar gewoon alleen het getal. Zo geef je onbewust meer geld uit, omdat je minder naar de prijzen kijkt. Ook is het bekende trucje van het uitschrijven van het getal er, die er al helemaal voor zorgt dat je sneller geld uitgeeft. 

3. Sappige omschrijvingen
Er wordt ook veel gebruik gemaakt van enorm sappige omschrijvingen, om de smaakpapillen eens flink aan het werk te zetten. Bijvoorbeeld: Romig vanille-ijs met verse slagroom en heerlijk warme chocoladesaus. Of: Langzaam gegaarde kippenborst uit de oven, met een heerlijk sappige saus van etc. etc. Zo krijg je veel meer zin in een gerecht dan dat het er zonder smeuïge omschrijving opstaat.

4. Uitgelicht gerecht 
Op bijna iedere menukaart is wel een chef's special of een ander uitgelicht gerecht aanwezig, hierdoor dénk je snel dat dit een (goedkope) aanbieding is, maar dit is juist niet zo. Want als je goed kijkt, zullen juist de duurdere gerechten hier staan.

5. Strategische plek 
Uit onderzoek is gebleken dat mensen bij het openen van het menu als eerste rechtsboven op de pagina kijken en als laatste linksonder op de pagina. Dus wat doen ze? De duurste gerechten rechtsboven op de pagina zetten en de goedkopere linksonder. En die goedkope gerechten staan vaak ook nog in een iets kleiner lettertype. Zo slim!

6. Eerste keus 
Vaak staan de gerechten op categorie of soort. Zo staan alle visgerechten bij elkaar, hetzelfde geldt voor kip. Uit onderzoek is gebleken dat je uit die soorten, meestal de bovenste kiest. Dus bij de kip kiezen mensen vaak het bovenste kipgerecht. En laat dat nou net weer de duurste zijn..

7. Kleurgebruik 
Zelfs met de kleuren op een menukaart worden we gemanipuleerd. Zo wordt de kleur oranje gebruikt, omdat je hier trek van krijgt. Door de kleur groen denk je dat iets vers is en geel trekt de aandacht. Rood is een activerende kleur. Deze laatste wordt vaak gebruikt bij een gerecht dat duur is, omdat daar onze aandacht snel naar toe wordt getrokken.

Bron: Grazia | Beeld: Bridesmaids

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5db110e9e5882', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });