Een mailtje sturen na een sollicitatiegesprek kost enkele minuten van je dag, maar kan een allesbepalende factor zijn. Als je het goed doet tenminste.
Doorslaggevend
Lees ook: Deze fout maak je niet meer in je mails
Why, you ask? In het bedrijfsleven kan een bedankje heel veel betekenen. Na een sollicitatiegesprek kan dit zelfs doorslaggevend zijn. Stel je toekomstige baas twijfelt tussen jou en een andere sollicitant. Met zo’n mailtje herinner je diegene eraan waarom jij de beste persoon bent voor het werk. En het toont aan dat je de baan écht graag wil, initiatief neemt en gewoon goede manieren hebt.
Maar, er zijn een paar dingen die je moet onthouden bij het opstellen van zo’n brief.
Don’ts
Een simpel bedankje is niet genoeg. Het lijkt misschien beleefd, maar ze zullen dit zien als een verspilling van hun tijd. Enkel een bedankje zal ook niet benadrukken waarom ze jou moeten aannemen.
Do’s
De mail die je na afloop stuurt moet iets toevoegen aan het gesprek dat je hebt gehad. Het is nóg effectiever als je over iets begint waar ze het over hebben gehad, dit laat zien dat je op hebt gelet en alles serieus hebt genomen. Maak het niet te lang en sluit vervolgens af met je enthousiasme over de functie en de kans. Dit is ook de perfecte gelegenheid om twijfels die ze over jou kunnen hebben te ontkrachten of dingen die je vergeten bent te zeggen te vermelden. Houd je brief kort maar krachtig, treed ook hierbij niet teveel in detail.
Check of je dezelfde manier van praten hebt toegepast als in het gesprek. Was het een relaxed gesprek? Maak je brief dan iet wat casual. Was het formeel? Houdt dan een formele tone of voice aan. Stuur de brief binnen 24 uur, maar stuur ‘m ook niet te kort na het gesprek. De volgende ochtend is meestal het ideale moment.
Bron: Marie Claire US | Beeld: BSR