Zó vraag je je baas dus om promotie

Drie simpele stappen.
  • Carriere
  • Redactie Marie Claire
Zó vraag je je baas dus om promotie

Om een promotie vragen kan spannend zijn. Je wil niet in een te lage functie blijven hangen, maar bent ook bang om een onrealistisch voorstel te doen. Om een hogere functie en salaris vragen is echter helemaal niet zo ingewikkeld. Volgens carrière coach Liz Bentley vergt het drie simpele stappen.

Stap 1: doe je eigen onderzoek

Lees ook: Mind the gap: 'Ik kwam erachter dat de mannen veel meer verdienden'

Het is een must om je research te doen over de hogere functie die je wil bemachtigen. Richt je op zowel de technische als interpersoonlijke vaardigheden waar het bedrijf naar zoekt bij het promoten van mensen. Zoek in ieder geval deze dingen op voordat je je baas benadert:

  • Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van de leidinggevenden?
  • Wat is de bedrijfscultuur en welk gedrag belonen en mijden ze?
  • Hoe vaak worden mensen gepromoveerd?

Stap 2: heb het over de voortgang van je team, niet alleen van jouw carrière

Laat je baas weten dat je graag meer kansen en uitdagingen wil, maar richt het gesprek vooral op de voortgang van het bedrijf en heel het team. Maak duidelijk dat je het belangrijker vindt dat het hele team ontwikkelt, en jij hier een bijdrage aan kunt leveren.

Hoewel de meeste bedrijven beweren een omgeving te bieden die hun werknemers kan laten doorgroeien, willen ze meestal zelf groeien. Bijna elke werknemer wil gepromoveerd worden, meer geld verdienen en meer verantwoordelijkheid krijgen. De beste manier om dit te realiseren is uitzoeken wat het bedrijf nodig heeft en laten zien dat jij dit waar kan maken.

Stap 3: Onthoud de gouden regels

Wanneer je de promotie binnen hebt, houd dan je doelen in je achterhoofd. Weet dat je hiervoor uit je comfortzone moet stappen en meer verantwoordelijkheden op je moet nemen. Werk volgens de gouden regels.

  • Heb een goede houding: wees positief en vermijd roddels.
  • Werk hard: focus je niet alleen op je eigen verantwoordelijkheden, maar die van heel het bedrijf.
  • Laat je stem horen: wees niet bang om je mening op een zinvolle manier te delen.
  • Wees voorbereid: blijf georganiseerd en loop voor op je werk.

Bron: Marie Claire US | Beeld: BSR