Dit moet je doen om huilen op het werk te voorkomen

Adem in. Adem uit.

Emotionele uitbarstingen op het werk proberen we heel hard te voorkomen, want huilen op kantoor is een no-go. Maar ja, stress en vermoeidheid eisen soms toch hun tol. Vrees dan niet, want emoties op het werk kunnen soms heel verhelderend zijn.

Emoties 

Lees ook: Minder dan 6 uur geslapen? Dan zijn dit de gevolgen op de werkvloer

Je bent begonnen met een kakelverse baan, hebt misschien gemikt op een nét te hoge functie of het is gewoon een van die dagen dat alles misgaat. Geen wonder dat je daar iets bij voelt. Onze emoties zijn een barometer van wat er gaande is in onze geest, we gebruiken ze om te begrijpen waarom we op een bepaalde manier reageren. Het is dus ongelooflijk nuttig om je emoties te erkennen en te begrijpen. Klinkt logisch, maar uit praktisch oogpunt willen we ook graag weten: wat moet je PRECIES doen als de mascara al halverwege je gezicht zit?

Survival handleiding

Dit is wat je kunt doen als je de tranen voelt opkomen: 

Wat te doen bij stress? 
1/ Adem drie keer diep in en uit.
2/ Stop even met wat je aan het doen bent.
3/ Neem de tijd om je emoties op dat moment te erkennen.
4/ Vraag jezelf: hoe voel ik me, waar denk ik aan, heb ik lichamelijke klachten?

Als je boos of nerveus bent:
1/ Gun jezelf een kleine pauze. Onder extreme druk, verlies je innerlijke veerkracht waardoor je gevoeliger bent voor sta-in-de-weg-zaken.
2/ Neem drie minuten om je te concentreren op je ademhaling.

Als je begint te huilen of in paniek raakt:
1/ Probeer de negatieve situatie te bekijken alsof je naar een film kijkt.
2/ In plaats van jezelf te vertellen dat je moet stoppen met huilen, kun je beter proberen afstand te creëren. Laat emoties die niet behulpzaam zijn los. 3/ Again, adem in en adem uit.
4/ Huilen kan ook opluchten; zonder je even af om je tranen de vrije loop te laten en weer tot bedaren te komen.
5/ Breng je mascara opnieuw aan en loop fearless de werkvloer weer op.

Bron: Marie Claire | Beeld: Suits

Laatste nieuws