doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Met deze simpele tips wordt vroeg opstaan een eitje

Appeltje eitje.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100f586b2467 img{#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100f586b2467 img{#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100f586b2467 img{#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100f586b2467 img{#fig-6100f586b2467 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Met deze simpele tips wordt vroeg opstaan een eitje

Geen ochtendmens? Vroeg wakker worden is nooit makkelijk, vooral als je een lange dag voor de boeg hebt. Toch kun je beter afscheid nemen van de snooze button, vroeg opstaan brengt namelijk ongelooflijk veel voordelen met zich mee. Hier zijn een paar killer tips waarmee jij met gemak je bed uitrolt.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Snoozers

Lees ook: Vóór tien uur 's ochtends beginnen met werken is slecht voor je

Early birds hebben onwijs veel voordelen. Ze zijn niet alleen gelukkiger en succesvoller in hun werk, ze hebben ook nog eens een georganiseerdere levensstijl. Maar ook de snoozers onder ons kunnen dankzij deze tips gemakkelijk opstaan.

1. Sta niet te snel op

Een veel gegeven advies is je wekker buiten handbereik leggen zodat je wel uit bed móet komen. Misschien werkt deze aanpak voor de meer gedisciplineerde types, maar in ons dagelijks leven doen we het liever iets rustiger aan. Nog even in bed liggen voor je werk is echt niet zo erg, zolang je maar niet weer in slaap valt.

Zorg ervoor dat je twee wekkers hebt staan; de een om je wakker te maken en de ander om je uit bed te laten komen. Op deze manier kun je je lichaam tijd geven om rustig te ontwaken.

2. Weet waarom je het doet

“Ik heb gehoord dat vroege vogels gelukkiger en productiever zijn”, is niet genoeg. Verzin iets persoonlijks wat jou gaat motiveren om actie te ondernemen.

Vroeg opstaan is lastig en als je de drang om in bed te blijven liggen wilt weerstaan, moet je een goede reden daarvoor hebben. Wees bijvoorbeeld duidelijk tegen jezelf over wat je wil gaan doen met die extra ochtendtijd.

3. Maak een specifieke ochtendplanning

Hoe specifieker je bent met je ochtendroutine, hoe gemakkelijker het zal zijn om je eraan te houden. Besteed aandacht aan de kleine details; wanneer kleed je je aan? Wanneer poets je je tanden? Wanneer doe je je luchtje op? Schrijf alles op papier en zet erbij hoe lang je over elk punt doet.

4. Op dezelfde tijd wakker worden

Je lichaam heeft veel regelmaat nodig, dus het hebben van een vaste wektijd is essentieel voor makkelijk je bed uit komen. Wanneer je lichaam weet wanneer je wakker moet worden, past het zich hierop aan en optimaliseert je totale nachtrust.

5. Doe je licht aan

Bij het zien van fel licht, bij voorkeur zonlicht, onderdruk je de melatonine productie en activeer je de ontwaak fase. Doe dus meteen de gordijnen open als je wakker bent.

Bron: Better Humans, Harper’s Bazaar | Beeld: BSR

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');