Zo breng je je hormonen op natuurlijke wijze in balans

Deze stofjes geven je ook superkrachten.
  • Lifestyle
  • Redactie Marie Claire
Zo breng je je hormonen op natuurlijke wijze in balans

Stemmingswisselingen, overgewicht, acné… Je hormonen krijgen er vaak de schuld van. Toch kunnen deze stofjes je ook superkrachten geven. Als ze tenminste in balans zijn. Dat is vaak gemakkelijker dan je denkt.

Boodschappers

Lees ook: Deze voeding maakt gelukkig: 5 x eten voor meer geluk 

Hormonen zijn eigenlijk de boodschappers van je lichaam. Zij zijn belangrijk voor veel processen in je lijf, zoals je stofwisseling en slaap-waakritme. Iedere klier in je lichaam maakt weer andere hormonen aan. Denk aan je schildklier, alvleesklier en hypothalamus. Ook je eierstokken en bijnieren produceren hormonen. Bijvoorbeeld oestrogeen, progesteron en cortisol.

Dit gebeurt er als je hormonen uit balans zijn

Als je te weinig of te veel van bepaalde hormonen in je bloedstroom hebt, spreken we van een hormonale disbalans, zoals Medical News Today schrijft. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • stress
  • eetstoornissen
  • medicijnen
  • de pil of hormoonspiraaltje
  • ongelukken
  • operaties
  • trauma’s

Zelfs de kleinste onbalans kan al grote veranderingen in je lichaam teweeg brengen, zowel positief als negatief. Doordat hormonen invloed hebben op zoveel verschillende processen in je lijf, kan het lastig zijn om erachter te komen waar de onbalans precies in zit. Gelukkig kun je zelf heel veel doen om het evenwicht te herstellen.

Dit kun je doen om je hormonen in balans te brengen

Als de hormonale onbalans niet al te ernstig is, kun je vaak met voeding en levensstijl veel doen om je hormonen weer onder controle te krijgen. Denk aan:

  • Stress verminderen
  • Bewerkt voedsel vermijden
  • Regelmatig bewegen
  • Voldoende slapen
  • Evenwichtige bloedsuikerspiegel
  • Voedingsmiddelen die de gezondheid van je hormonale klieren ondersteunen

Dit kun je nog meer doen voor je hormonen

Naast gezond eten en leven kun je nog meer doen voor je hormonen. Bijvoorbeeld door meer van een bepaalde groenten te eten of langer te slapen. Zo vonden onderzoekers van het Rockefeller University Hospital en The Institute for Hormone Research dat kruisbloemige groenten de uitscheiding van een teveel aan oestrogeen bevorderen. Wetenschappers van de Universiteit van Chicago stellen vast dat een slaaptekort een negatief effect heeft op verschillende hormonen, zoals degene die onze eetlust regelen.

Kruisbloemige groenten
Broccoli, boerenkool, spruitjes én bloemkool behoren tot de familie van kruisbloemige groenten. Doordat deze planten stofjes bevatten die zich binden aan een teveel aan oestrogeen in je lijf, kunnen ze je helpen om je oestrogeenbalans te herstellen.

In onbewerkte, rauwe vorm werken de groenten het beste, maar licht gekookt of gestoomd is ook goed. Hak ze goed fijn of kauw ze goed voor een maximaal effect. Koop ze het liefst biologisch om hormoon verstorende pesticiden te vermijden.

Gezonde vetten
Te weinig goede vetten op je bord verhinderen dat je lichaam belangrijke hormonen kan produceren. Dit zijn nou juist de hormonen die invloed hebben op je energiepeil en eetlust. Zo stimuleert leptine een verzadigd gevoel tijdens het eten en helpt dit hormoon zelfs om eetbuien te voorkomen.

Goede nachtrust
Dit is het magische aantal uren slaap dat je lichaam nodig heeft om haar hormonale niveau weer in evenwicht te brengen. Zo komt het groeihormoon alleen vrij tijdens de zeer diepe slaap, die vooral aan het begin van de nacht plaatsvindt. Daarnaast komen tijdens je slaap hormonen vrij die nodig zijn om je lichaamscellen te herstellen en vernieuwen en je hersenen jong te houden.

Neem de tijd om te ontspannen
Als we voortdurend gestrest zijn, dan vermindert ons lichaam de productie van andere hormonen om meer cortisol aan te kunnen maken. Dit is de reden dat stress aan de basis ligt van een hormonale disbalans. Wil je dat voorkomen, neem dan de tijd om te ontspannen. Bijvoorbeeld met yoga, joggen of lezen.

Beperk het gebruik van stimulerende middelen
Te veel cafeïne heeft een negatief effect op hormonen die ervoor zorgen dat je je uitgerust voelt na een nacht slapen. Beperk daarom het gebruik van koffie, zwarte thee en chocolade en vermijd frisdrank en energiedrank helemaal.

Gaan je klachten niet over?

Soms is een behandeling of medicijnen nodig om een hormonale disbalans te herstellen en de bijbehorende klachten aan te pakken. Gaan je klachten niet over door een gezonde eet- en leefstijl, plan dan een bezoekje aan de huisarts.

Tekst: AnnemiekPuur Figuur | Beeld: Jared Rice