Work overload? Met deze 5 tips voorkom je het

Zo maak je een eind aan die eindeloze to-do list.

Blijven je werktaken zich vandaag maar opstapelen en lijkt er geen einde aan de dag te komen? Recruiting expert Hays deelt vijf tips om deze work overload op een productieve manier te trotseren. Zo kom je deze drukke dag zonder stress door.

Tip 1. Begin met de moeilijkste taak

Lees ook: Dit is waarom je pas na je 40e fulltime moet gaan werken

Wanneer je opziet tegen die uitpuilende to-do list, rangschik je taken dan eerst op prioriteit. Plan de moeilijke taken zo vroeg mogelijk in, zodat je daar van af bent. Maar, start de dag met een simpele taak die je graag en goed doet. Zo krijgt je zelfvertrouwen een boost en ben je klaar voor de lange lijst. Bewaar de routinetaken voor tijdstippen wanneer je een laag energiepeil hebt, bijvoorbeeld rond 15:00.

Tip 2. One (big) step at a time

Concentreer je op één taak en start pas met een nieuwe als deze afgerond is. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat switchen tussen taken je productiviteit doet verlagen.

Tip 3. plan pauzes in

Ook al stress je om deadlines, plan toch pauzes in. Lunchen achter je bureau, geen tijd voor een koffiepauze of een ommetje rond het kantoorblok of doorwerken terwijl je ziek bent,… Het werkt averechts. Probeer je volledig te focussen op je werk voor 90 minuten. Hierna neem je steeds een pauze van 10 tot 15 minuten. Zo voorkom je mentale moeheid en haal je het meeste uit je tijd.

Tip 4. Teamwork is key

Wanneer je veel tijd stopt in een bepaald project, kun je soms door de bomen het bos niet meer zien. Vraag gerust om feedback van je collega’s of vrienden om beter inzicht te krijgen op je taak.

Tip 5. Positive vibes

Bijna niemand is stressbestendig. Maar, door simpelweg anders na te denken over stress kun je je productiviteit verhogen. Duw de negatieve gedachten weg en focus je op een haalbaar actieplan.

Bron: HAYS, Marie Claire BE | Beeld: Suits

Laatste nieuws