Game Girls: is het gek om als vrouw te gamen?

Computergames alleen voor puberjongens?
Game Girls: is het gek om als vrouw te gamen?

Computergames alleen voor puberjongens? Nope: inmiddels gamet 1 op de 3 Nederlandse vrouwen dat het een lieve lust is. Mathia, Sonja, Alessandra en Linda werken zelfs in de game-industrie.

Mathia Koolhout (26) verdient geld met het online streamen van games

Lees ook: Dit hebben we geleerd van deze bad-ass babes op tv

“Ik studeerde Plant Biotechnology aan de universiteit in Wageningen en wilde daarna in het lab onderzoek doen naar planten. Maar ik begon steeds meer te gamen; vrienden uit mijn klas deden het ook. Ik was nog niet zo goed en wilde beter worden. Daarom begon ik met streamen, het online ‘uitzenden’ van mijn games en tegen en met elkaar spelen. Zo deed ik meer ervaring op. En ik vond het heerlijk om op die manier na een zware studiedag te ontspannen. Vooral als je wint, geeft dat een euforisch gevoel. Online heb je veel contact met anderen, dat vind ik ook heel leuk, daardoor voel je je nooit alleen. Vaak komen dezelfde mensen online. Ik heb ze goed leren kennen en spreek ze soms meer dan mijn offline-vrienden.”

“Het streamen werd een uit de hand gelopen hobby. Ik kreeg een partnership met Twitch, een bedrijf waar alle gamers met veel volgers op streamen – ik heb er bijna 25.000. Toen ik laatst in de Ziggo Dome bij een concert van The Script was en bedacht dat daar net zo veel mensen staan, vond ik dat een ongelooflijk idee. Tijdens mijn games praat ik over van alles, over lifestyle onderwerpen als make-up, fitness, voeding. Ik sta er om bekend dat ik game, maar ook veel sport. En ik hou van shoppen en drankjes doen met mijn vriendinnen. Dat gamers alleen maar pizza eten en Redbull drinken, is niet meer zo. Meestal ga ik rond een uur of twaalf live. Als mensen uit hun werk komen, rond vijf uur, is het op z’n drukst. Ik ga om elf uur naar bed en maak het vrijwel nooit later. In het weekend stream ik niet. En als mijn vriend ’s avonds vrij is en een filmpje met me wil kijken, dan gaat dat voor. Als ik zelf aan het gamen ben zonder dat te delen met anderen, praat ik
er ook wel eens bij, ik ben dat zo gewend. Mijn vriend moet daar erg om lachen. Soms als mijn vrienden of mijn familie me proberen te bereiken en dat telefonisch niet lukt, hoor ik opeens in de chat: ‘Mathia, wat wil je vanavond eten?’.”

Sonja van Vuure (29) is grafisch vormgever voor games

“Bij mij is mijn liefde voor games ontstaan toen mijn ouders op een dag thuis kwamen met een Super Nintendo voor mijn broers en mij. Ik was meteen verkocht aan Super Mario World en zó goed in Bomberman dat niemand meer tegen me wilde spelen. Ik ben competitief, en games zijn altijd een medium geweest waarin ik dat kwijt kon. Ik merkte wel eens dat ik als meisje onderschat werd met gamen. Niks leuker dan het tegendeel bewijzen.”


“Ik heb een symbool uit de game Zelda Ocarina of Time op mijn pols laten tatoeëren, omdat dat mijn favoriete game is en het me inspireerde om zelf games te gaan maken. Als ik de aftiteling van zo’n game zag, dacht ik: daar wil ik ook tussen staan. Inmiddels is dat gelukt. Mijn artwork is te vinden in verschillende internationale games, waarvan ik het meest trots ben op mijn werk voor Beyond Eyes. Deze game is met mijn promo art gepresenteerd tijdens de Microsoft persconferentie op de E3, de Electronic Entertainment Expo – dat is de grootste games expo van de wereld. Dat voelde als een grote verdienste. Toen ik de opleiding Game Art op de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht volgde, zat ik in een jaar met ongeveer honderd jongens en vijf meiden. Ik heb daarna zelf een paar jaar les gegeven op de HKU en zag in de loop van de tijd klassen met steeds meer meiden, vooral bij Game Art. De programmeeropleiding van de HKU heeft nog wel vaker de interesse van mannen, wat jammer is: vroeger was dat een typisch vrouwenberoep, dus het is niet dat we het niet kunnen. Ik hoop dat we in de komende jaren verder loskomen van dat soort stigma’s. Hoewel ik als vrouw nog steeds in de minderheid ben in de game-industrie, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik niet welkom was. Ik kan gewoon mezelf zijn en de vibe in de Nederlandse game-industrie is goed en gezellig. Ik game zo’n tien tot veertien uur in de week, meestal samen met mijn vriend, die ook in deze industrie werkt. Samen gaan we regelmatig met onze vrienden in een team online of bij elkaar thuis een potje knallen.”

Alessandra van Otterlo is hoofdredacteur van Control Magazine en ze organiseert de Amsterdam Game Borrels

“Ik ben eigenlijk per toeval in deze industrie terechtgekomen. Ik heb een achtergrond in de mode, belandde bij een uitgever van games en via een aantal andere bedrijven in de industrie kwam uiteindelijk Control Magazine op mijn pad. Werken bij dit online tijdschrift over game development in Nederland vind ik hartstikke leuk, want gamen is al lange tijd een van mijn hobby’s. Veel mensen hebben bij gamen een beeld van puberjongens op een zolderkamer, maar dat beeld is niet terecht. In de jaren tachtig bedachten marketeers dat games meer voor mannen dan voor vrouwen waren.
Ik hou van action adventure games, zoals Red Dead Redemption 2, een spel dat zich afspeelt in het Wilde Westen. Maar ik speel ook veel games van kleine onafhankelijke developers. Met vriendinnen speel ik wel eens samen, bijvoorbeeld met de Playstation VR, een virtualrealitybril. Of we gaan naar een arcadehal.”

“Met mode ben ik nu op een andere manier bezig: ik struin vintage sites en winkels af op zoek naar kleding uit de jaren veertig en vijftig. En ik kleed me volledig in die stijl. Ook buiten mijn werk is er uiteraard ruimte voor games. Het grappige is dat veel mensen zichzelf geen gamer voelen, maar wel games spelen, bijvoorbeeld op hun mobiele telefoon. Dat zal alleen maar meer worden de komende jaren. Voor iedereen: jong, oud, man en vrouw.”

Linda Wijnen (27) is pr-manager bij computerspeluitgever Bethesda

“Mijn oma had destijds de allereerste Gameboy. Vanaf het moment dat ik bij haar Mario mocht spelen, was ik verkocht en vond ik gamen geweldig. Maar dat ik van mijn grote passie ooit nog eens mijn carrière zou maken, had ik nooit verwacht. Oma is inmiddels overleden, maar ik weet zeker dat ze trots op me zou zijn en bij me zou proberen of ik spellen voor haar kon regelen.

Op de middelbare school had ik een groep vrienden die ook van gamen hield. Samen probeerden we steeds nieuwe spellen uit. We praatten er ook over. Op die manier heeft het gamen me vriendschappen voor het leven gebracht.”


“Zoveel als toen game ik nu niet meer – het was destijds wel twintig uur in de week. Ik denk dat het nu vijf of zes uur is. Ik studeerde Japans – mede vanwege de spellen – en marketing en communicatie. Via een stage bij een gamemagazine kwam ik uiteindelijk bij mijn huidige werkplek terecht. En ik vind het er geweldig. Ik bevind me in een wereld vol met creatieve gelijkgestemden die allemaal gek zijn op games. De game-industrie is allang geen mannenwereld meer. Een paar jaar geleden werd er misschien nog wel vreemd opgekeken als ik een game kwam kopen, maar dat heb ik de laatste twee jaar echt niet meer meegemaakt. Ook op de internationale conferenties die ik vaak bijwoon, is een steeds groter deel van de bezoekers vrouw. Mijn vriend leerde ik in het wereldje kennen. We kijken graag samen naar series en docu’s en houden van bordspellen. Maar we gamen ook vaak samen; we hebben in ons huis zelfs een aparte gameroom. Mijn ideale date night? Samen op de bank onder een dekentje, glas wijn erbij en achter de Playstation. En toegegeven: hij is wel beter dan ik.”

De cijfers

Uit onderzoek in 2017 van bureau Newzoo blijkt dat er zo’n zeven miljoen gamers in Nederland zijn. Van alle gamers in Nederland is eenderde vrouw, dus dat zijn er ruim 2,3 miljoen. In een onderzoek dat PayPal afgelopen jaar deed naar gaming in vijfentwintig verschillende landen zegt 44 procent van de gamende Nederlandse vrouwen iedere dag te spelen, tegen slechts 40 procent van de gamende mannen. Vrouwen spelen vaker, maar mannen gamen wel langer. Bijna drie op de vier mannen pakt minstens een uur per keer de console, pc of smartphone, bij vrouwen is dat ruim de helft.

En zo zijn er meer sekseverschillen: ruim de helft van de mannen houdt erg van schietspellen. Mannen spelen twee keer zo vaak actiegames dan vrouwen (62 om 30 procent). Vrouwen grijpen voor games vaak hun telefoon (24 procent), laptop (18 procent) en gebruiken ook vaker een tablet (14 procent) dan mannen. De console is ook in trek, maar met 24 procent iets minder dan bij mannen. 

Het onderzoek van Newzoo wees verder dit uit: Nederlandse gamers spenderen ruim 500
miljoen euro per jaar aan games.
Dit zorgt ervoor dat ons land op de 22ste plek komt als het gaat om grootste gamingmarkten ter wereld.
Er wordt niet alleen veel geld in uitgegeven, er komen ook steeds meer banen in deze wereld. Er zijn in Nederland voornamelijk kleine studio’s – afgezien van computerspelontwikkelaar Guerrilla Games – maar het aantal studenten dat in de game-markt aan de bak wil komen groeit hard.

Tekst: Merel Brons | Beeld: iStock

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc899240a65e', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });