Netwerken onderweg? Hier zijn de tips van een pro

Netwerken is namelijk de sleutel tot succes.

Emilie Tabor (30), founder en CMO van Influencer Marketing Agency IMA, reist de wereld over om new business binnen te halen. IMA matcht merken en influencers en heeft een netwerk van 3500 influencers over de hele wereld. Netwerken kan Emilie dus als de beste.

Koffie?

“Ik vind LinkedIn fantastisch. Het is voor mij hét platform om je netwerk mee uit te bouwen. Wanneer ik naar een stad vlieg check ik op LinkedIn wie ik zou willen spreken en stuur een bericht om een kop koffie in te plannen. Je ziet meteen ook wie gemeenschappelijke connecties zijn en dat is altijd een goed begin. Als je nog niet connected bent met iemand, kun je InMail-credits kopen, zodat je die persoon toch een bericht kunt sturen. Wees daar proactief in, benader mensen die jij inspirerend of interessant vindt. Mijn ervaring is dat mensen het leuk vinden om anderen te ontmoeten. Voeg wel altijd een persoonlijk bericht toe en vertel waarom je met iemand van gedachte zou willen wisselen.”

Makkelijk mensen ontmoeten

“Ik hou van laagdrempelig netwerken. Alle netwerkborrels af gaan kost mij te veel energie. Liever ga ik de diepte in met mensen die ik ontmoet en van wie ik denk dat we iets voor elkaar kunnen betekenen. Ik ben lid van Soho House, dat is een fijne, low key manier om mensen te ontmoeten. Waar ik ook ben, of dat nu Berlijn, New York of Los Angeles is, ik ga altijd een aantal middagen in Soho House zitten om te werken en dan raak ik met allerlei mensen aan de praat, van muzikanten tot creatieven tot zakenmensen.”

Inspiratie

“Gelukkig mag ik soms spreken op interessante conferenties, waar ik veel leuke mensen ontmoet. Ik zou adviseren om af en toe een conferentie bij te wonen, zoals On Brand in Amsterdam, South by Southwest Festival of AdWeek in New York. Je doet er enorm veel inspiratie op, waar je aan het eind van de dag, als je met gelijkgestemden op het feestje staat, over kunt praten. Ook als je in de zaal zit, raak je al snel aan de praat met je buurman of buurvrouw.”

Echt contact

“Er gaat niets boven face to face netwerken. Vergeet niet dat mensen, júíst in dit digitale tijdperk, altijd op zoek zijn naar connectie, een persoonlijke band. En daar zijn wij vrouwen heel goed in. We willen mensen raken, een band creëren. Investeer dus in je netwerk, ga op reis, blijf langere tijd in een andere stad zodat je genoeg mensen kunt ontmoeten en doe die stomme telefoon weg. Bij IMA geloven we sterk in human to human connection, het is de nieuwe manier van marketing- en zakendoen. Zo bouw je op een organische, persoonlijke manier een waardevol netwerk.”

Meet up

“Als ondernemer kun je ook zelf eens een netwerkevent organiseren. Daarbij is het belangrijk dat je out of the box denkt. Probeer een nieuwe manier te vinden om mensen samen te brengen, zonder dat ze het gevoel krijgen dat ze ‘moeten’. Zo was ik laatst bij een bijeenkomst van Instagram. Ze organiseerden een lunch waarbij je met verschillende agencies aan tafel zat. Het voelde alsof ik met bekenden even aan het eten was, in een inspirerende omgeving.”

 Bron: Yeliz Çiçek

Laatste nieuws