Zo voorkom jij een winterdip met voeding

Heb jij iedere herfst en winter last van een dip? Zo kom je er van af.
  • Lifestyle
  • Redactie Marie Claire
Zo voorkom jij een winterdip met voeding

Heb jij elke herfst en winter last van een dip? Zodra het kouder wordt en de zon zich minder laat zien, voelen veel mensen zich vaker moe en neerslachtig en hebben ze minder zin om dingen te ondernemen. Om je beter te voelen, kun je je natuurlijk vol stoppen met comfort food. Maar het is nog beter om een winterdip te voorkomen met de juiste voeding.

Eet een banaan

Als je een banaan eet, krijg je behoorlijk wat kalium en magnesium binnen. Deze mineralen geven zowel je brein als humeur een boost, wat ideaal is als je een winterdip wilt voorkomen. Ook het stofje tryptofaan heeft een positieve invloed op je humeur, net als vitamine B6. Van bananen word je gewoon blij!

Zet wat vaker zalm op tafel

Zalm ‒ vooral de wildgevangen variant ‒ is een uitstekende bron van omega 3-vetzuren. Deze gezonde vetten zorgen ervoor dat je stemming en concentratie op peil blijven. Zalm is daarnaast rijk aan eiwitten, die eveneens een positief effect hebben op je humeur.

Eiwitten geven je bovendien plenty energie, zodat je energiepeil een boost krijgt tijdens de koude maanden. Zet deze winter dus eens zalm met limoen en maanzaad op tafel.

Strooi lijnzaad over je yoghurt

Net als zalm levert lijnzaad een ongelooflijke hoeveelheid gezonde omega 3-vetten. Strooi de zaadjes rijkelijk over je yoghurt of groene smoothie en verwerk ze in salades en brood, dan krijg je een boel stemmingverhogende vetten binnen.

Eet een handje walnoten

Ook walnoten zijn een rijke bron van omega 3. Om je stemming te verbeteren, eet je het beste iedere dag een handje. Ga je trouwens niet te buiten aan noten, want ze zijn behoorlijk calorierijk. Daar wordt je weegschaal ‒ en jijzelf waarschijnlijk ook niet blij van.

Neem havermout als ontbijt

Havermout is niet alleen een gezond ontbijtje door de grote hoeveelheid vezels en eiwitten die erin zitten. Ook folaat (natuurlijk foliumzuur) is rijk vertegenwoordigd in dit glutenvrije graan, en er zijn aanwijzingen dat foliumzuur je stemming een boost kan geven.

Dat foliumzuur een opwekkende werking heeft, komt mogelijk doordat je lichaam deze B-vitamine gebruikt voor de aanmaak van het gelukshormoon serotonine. Met een bordje havermout start je de dag gegarandeerd met een stralend humeur. Foliumzuur vind je trouwens ook in andere voedingsmiddelen:

  • Bladgroenten
  • Zonnebloempitten
  • Sinaasappels
  • Linzen
  • Zwarte-ogen-bonen
  • Sojabonen

Vermijd suiker

Mogelijk heb je tijdens de koude wintermaanden meer zin in zoet. Het is waar dat suiker je even een prettig gevoel geeft, maar eet je er te veel van dan is dat niet bevorderlijk voor je stemming.

Voor een goed humeur (en een gezond gewicht) laat je suiker het beste voor wat het is. Heb je nu geen idee wat je in je koffie moet doen? Weet dan dat er een gezond alternatief is voor suiker.

Zet champignons op het menu

Champignons zijn rijk aan vitamine D, die niet voor niets de ‘zonneschijnvitamine’ wordt genoemd. Je humeur fleurt ervan op, zodat je winterdip verdwijnt als sneeuw voor de zon. In dit artikel vind je een kerstgerecht met champignons, voor een zonnig humeur aan de kersttafel. Vitamine D vind je verder in melk, eidooiers en vis met graat.

Eet wat vaker een eitje

Eieren zijn goede bronnen van vitamine B12, óók een belangrijke B-vitamine voor je humeur. Een tekort eraan kan je stemming doen verslechteren, dus zet wat vaker een eitje op tafel. Eieren kun je op allerlei verschillende manieren klaarmaken.

Andere goede bronnen van vitamine B12 zijn:

  • Rundvlees
  • Mosselen
  • Oesters
  • Krab
  • Wilde zalm
  • Kwark
  • Yoghurt
  • Melk

Bron: Annemiek - Floraa Health Blogger | Beeld: Getty Images