Waar modehuizen vroeger keken naar haute couture merken als Chanel en Fendi, halen ze tegenwoordig hun inspiratie heel ergens anders vandaan. Modeketen Zara laat weten dat ze het nuttiger vinden om hun collecties aan te sluiten op de kledingstijl van influencers.
Fast fashion
Lees ook: Alweer een trend uit de '90: dit accessoire maakt een comeback
Als je Zara’s productiewijze in één woord zou moeten omschrijven, is het fast fashion. Als een van Nederlands populairste kledingwinkels, ligt de druk hoog en wil je te allen tijden op de hoogte blijven van trends. Alles gaat nu via social media en je kunt zelfs zien wat er in over de hele wereld wordt gedragen, dat was vroeger nog niet. Grote modeshows zijn nog steeds een grote inspiratiebron, maar lang niet meer de belangrijkste.
De invloed van social media
Door influencers op social media verspreiden modetrends veel sneller en vaker dan vroeger. Volgens een ontwerper van Zara willen mensen allemaal hetzelfde dragen als bekendheden. Hoe dit meer mogelijkheden geeft voor winkels als Zara om on trend te blijven, wordt het tegelijkertijd lastiger om een einde te maken aan de fast fashion industry. Zara laat weten dat ze twee keer per week compleet nieuwe kledingstukken naar ruim 2000 winkels over de hele wereld sturen. “We hebben allerlei typen klanten, we moeten ze geven waar ze behoefte aan hebben. Dat betekent dat we de stijlen of selectie van maar liefst 96 filialen moeten aanpassen."
Bron: NSMBL | Beeld: Getty Images