Als je aan een Victoria’s Secret model denkt, denk je aan de afgetrainde, flinterdunne angels die jaarlijks over de catwalk lopen. Het lingeriemerk krijgt al enige tijd onwijs veel kritiek over zich heen, door het gebrek aan diversiteit. Chief Marketing Officer Ed Razek vertelt waarom ze plussize- en transgendermodellen weigeren en geeft ook aan dat dit niet zal veranderen.
Body Positivity
Lees ook: Rihanna wordt geprezen om haar game-changing lingerieshow
Body positivity is erg belangrijk in de mode-industrie anno 2018. Merken als Fenty by Rihanna geven het goede voorbeeld en omvatten allerlei soorten modellen in hun selectie. Bij Savage X Fenty zagen we zelfs zwangere dames over de catwalk lopen. Bij Victoria’s Secret ontbreekt deze diversiteit.
Dit bericht bekijken op Instagram
-Tekst gaat verder onder beeld-
Geen plussize- of transgendermodellen
Lees ook: Beeldbewerker onthult waarheid achter de perfecte Victoria's Secret-foto's
In een interview met Vogue US liet Razek weten dat hij het wel prima vindt op deze manier en dat hij geen plussize- of transgendermodellen mee wil laten lopen. “We hebben er eerder over getwijfeld om een transgendermodel mee te laten lopen in de show. Dit hebben we toch niet gedaan omdat transgenders niet bij onze doelgroep horen. Ook wilden we een televisiespecial voor plussize-modellen houden in 2000. Niemand had daar interesse in en nu nog steeds niet.”
Fantasiewereld
Het is opmerkelijk dat de doelgroep bestaat uit vrouwen met maatje XS, maar de cupmaten van de bh’s wel oplopen tot maat 40DDD. Als Vogue hem met dit feit confronteert, verklaart Razek dat VS een fantasiewereld is, waar vrouwen een ‘perfect’ lichaam hebben. “Er wordt mij steeds gevraagd waarom mijn show bepaalde dingen doet of juist niet doet. Of ik transseksuelen in mijn show wil? Nee. Nee, dat wil ik niet. Deze show is een fantasiewereld.”
Verontschuldiging
Al snel verscheen er een verontschuldiging van Razek op het Twitteraccount van Victoria’s Secret. “Mijn opmerking over transgendermodellen in de Victoria’s Secret Fashion Show kwam erg ongevoelig over. Ik bied hierbij mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid, we zouden wel een transgendermodel casten voor de show. We hebben dit al eerder gedaan, maar zoals vele anderen hebben zij het niet gehaald. Ik respecteer hun strijd om zichzelf te omarmen.”
Please read this important message from Ed Razek, Chief Marketing Officer, L Brands (parent company of Victoria’s Secret). pic.twitter.com/CW8BztmOaM
— Victoria's Secret (@VictoriasSecret) 10 november 2018
Bron: Vogue | Beeld: Getty Images, Instagram