Chantal Engelen bedacht ludieke actie tegen groente en fruit met een afwijking

Chantal Engelen (35) is mede-oprichter van Kromkommer, dat verspilling van groente en fruit met ‘afwijkende looks’ tegengaat.

Chantal Engelen bedacht ludieke actie tegen groente en fruit met een afwijking

Chantal Engelen (35) is mede-oprichter van Kromkommer, dat verspilling van groente en fruit met ‘afwijkende looks’ tegengaat. “Vorig jaar hebben we 60.000 kilo groente gered.”

Zoek partners in crime

"In 2012 deed ik mee aan de Battle of the Cheetahs, een wedstrijd waarin oplossingen werden bedacht voor de voedselproblematiek. Mijn team won en ik maakte met Too Good To Waste gazpacho van geredde snoeptomaatjes. Ik ontmoette Lisanne van Zwol en Jente de Vries, die ook groentes wilden redden die niet voldoen aan de schoonheidseisen. We bundelden onze krachten en startten in 2014 een crowdfundingsactie die leidde tot de Kromkommersoepen die nu in de winkel liggen."

Doe waar je hart ligt

"Al van jongs af aan was ik lid van de Dierenbescherming en schreef ik brieven naar de minister-president. Je moet dit werk doen omdat je er passie voor hebt en écht iets wilt veranderen. Vorig jaar hebben we 60.000 kilo groente kunnen redden – een druppel op de gloeiende plaat, als je bedenkt dat zo’n 10 procent van de totale productie wordt verspild. We kunnen dit probleem niet in ons eentje oplossen, maar er wel reuring aan geven waardoor anderen ons gaan nadoen."

Begín gewoon

"We hebben geen businessplan geschreven. Het gevaar is dat je dan in die beginfase blijft hangen, maar op een gegeven moment moet je gewoon beginnen. We hebben alles wat we wilden wel goed uitgedacht. Vanaf het begin hebben we onze Krommunity opgebouwd met een netwerk van telers, winkels en enthousiastelingen die ons verhaal doorvertellen, meedenken met recepten en helpen op events."

Vertel je verhaal overal

"Met soep an sich kunnen we ons niet onderscheiden, maar wél met het verhaal erachter. Ik ben meer een idealist dan een ondernemer, en mijn sterkte is ons verhaal te vertellen, zo vaak als nodig is. Dit voorjaar voerden we een campagne om de strenge kwaliteitseisen voor groente en fruit op de politieke agenda te krijgen. We vormden vooraf een coalitie met vijftig partijen, waaronder ASN Bank. Ik was uitgenodigd deel te nemen aan het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over het Nederlandse voedselbeleid. Als ludieke actie hadden we een pakketje in het postvak van de Kamerleden gelegd met een tweelingkiwi uit Italië. Die mag in Europa niet verkocht worden, alleen maar omdat-ie dubbel is. Er werd een motie aangenomen waardoor minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan de slag moet met de kwaliteitsnormen die gericht zijn op het uiterlijk van groente en fruit. Geen focus op uiterlijke perfectie en uniformiteit, maar op een vers, veilig en vooral lekker product. Daar zijn we heel trots op."

Spar met kenners

"Een aantal mensen geeft me inhoudelijk advies. Jente is al een tijdje niet meer betrokken bij Kromkommer en Lisanne vervult nu een adviesrol, waardoor we wekelijks contact hebben. Het is fijn om te kunnen ventileren, anders heb je soms het idee dat de wereld op je schouders leunt."

Zorg voor jezelf

"Veel ondernemers krijgen een burn-out. Dat snap ik; het is zo allesomvattend waar je mee bezig bent en het stopt nooit. Ik probeer zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen: ik sport bijna elke dag, slaap gemiddeld acht uur en eet gezond. Mijn basis staat." 

Enne, neem vooral een kijkje bij hun huidige crowdfunding actie: krom speelgoed van hout. Leuk om te geven en krijgen, voor de aankomende feestdagen.  

De Groene Carrièrelessen is powered by



Met Voor de Wereld van Morgen helpt ASN Bank duurzame ondernemers om hun bedrijf te laten groeien. Op deze manier stimuleert de klimaatbank van Nederland duurzaam ondernemen. Kijk voor meer info op voordewereldvanmorgen.nl

Lees ook: Met deze 5 marketing tips geef je je onderneming een kick-start

Tekst: Jessica van Zanten