Voor de één is het een ware droom, terwijl het voor de ander een regelrechte nachtmerrie is: thuiswerken kan zowel idyllisch als catastrofaal zijn. Door flexibele werkuren, Netflix pauzes, een latere wekker en werken in pyjama kan thuiswerken een echte uitdaging zijn voor de productiviteit. Om jouw productiviteit te verhogen en het uitstelgedrag te verlagen, verzamelde het Marie Claire team hun beste tips.
Komen ze:
Lees ook: Staat jouw wachtwoord op deze lijst? Dan is het foute boel!
1. Baken jouw werkplaats af
Neen, je bed of die ene gezellige ligbank zijn geen goede werkplaatsen. Om geconcentreerd en productief te werken, heb je veel meer aan een rustige werkomgeving. Als je plaats hebt in je huis richt je best een aparte kamer in als kantoor. Op die manier kun je ook duidelijk maken aan je gezin dat je niet gestoord wil worden als de deur dicht is. Ook mentaal is een kantoor een grote stimulans voor je productiviteit. Als je niet genoeg plaats in huis hebt, is het belangrijk om een bureau of tafel in te richten naar jouw wensen. Iedereen werkt beter op een plaats die comfortabel en mooi ingericht is. Richt je tafel dus in met foto’s en plaats al je werkbenodigdheden binnen handbereik.
2. Kleed je aan alsof je naar het werk gaat
Het is heel verleidelijk om elke dag in een joggingbroek of pyjama rond te lopen. Nochtans is het belangrijk om je aan te kleden. Onze hersenen hebben namelijk nood aan gewoonte. Opstaan en jezelf klaarmaken, maken deel uit van onze dagelijkse routine. Het signaleert ook aan de hersenen dat je je voorbereidt op een productieve dag op het werk. Als je die routine tijdens het thuiswerken doorbreekt, loop je meer risico op uitstelgedrag.
Natuurlijk hoef je thuis er ook niet op je opperbest uit te zien. Een simpele jeans en trui zijn meer dan voldoende (en je kunt zelfs je pantoffels aanhouden). Als je liever een luchtje schept voor je je dag begint, is het aangeraden om op je normale werkuur op te staan. Maak gewoon een ommetje in de buurt of ga op zoek naar een gezellige bakkerij voor je aan de slag gaat.
3. Maak een to-do lijst
Thuis werk je misschien in een andere omgeving, maar de taken blijven hetzelfde. Soms krijg je thuis net meer werk dan op een normale dag op kantoor. Het is een goed idee om elke dag een to-do lijst te maken. Op die manier kun je beter plannen en meer uit je dag halen. Of je nu kiest voor een bullet-journal, post-its of een lijstje op je telefoon, een to-do lijst maakt het gewoon veel eenvoudiger om het overzicht te behouden.
4. Respecteer je uren
Thuiswerken betekent dat je veel flexibeler kunt omgaan met je uren. De één kiest ervoor om vroeg op te staan, zodat ze ’s middags eerder kunnen stoppen. Anderen haten opstaan en werken liever iets later. In het algemeen ben je thuis redelijk vrij om te kiezen wanneer je werkt. Toch is het belangrijk om te denken aan je collega’s die wel de klassieke uren volgen.
5. Wees niet te vaak online
Het is oké om snel te reageren op al je e-mails en je smartphone dicht in je buurt te leggen. Maar let ook op voor hyperconnectiviteit. Zonder dat we ons er bewust van zijn spenderen we vaak minuten aan scrollen door Instagram of Facebook. En in de afwezigheid van collega’s of een oplettende baas durven we ook sneller het internet doorzoeken naar een nieuwe paar schoenen. Probeer niet te veel tijd te verliezen online. Er bestaan tegenwoordig ook verschillende apps die je helpen om komaf te maken met uitstelgedrag. De applicaties kunnen je sociale media accounts blokkeren voor een beperkte tijd en berekenen hoeveel minuten je productief werkt… zonder naar je apps te kijken.
6. Beloon jezelf
Thuiswerken is niet altijd zo eenvoudig. Na een productieve dag waarin je al je taken hebt kunnen afvinken, is het ook belangrijk om jezelf te belonen. Nodig bijvoorbeeld enkele vriendinnen uit om een fles wijn te delen, ga uit eten met je partner, neem je kinderen mee naar het park of maak een afspraak bij de schoonheidsspecialiste om volledig te ontspannen. Ideaal om de dag goed mee af te sluiten.
Bron: Marie Claire via Feedly | Beeld: iStock