Je kunt er niet meer omheen: Halima Aden is hét model om in de gaten te houden

Ze is klein, ze heeft nét geen beugel meer en poseert niet zonder hijab: het Somalisch-Amerikaanse topmodel Halima Aden (21) is het frisse nieuwe gezi

Lees ook

Ze is klein, ze heeft nét geen beugel meer en poseert niet zonder hijab: het Somalisch-Amerikaanse topmodel Halima Aden (21) is het frisse nieuwe gezicht op de internationale catwalks.

Gescout

Vorig jaar haalde CR Fashion Book, het tijdschrift van de Franse modekoningin Carine Roitfeld, de internationale pers met een baanbrekende cover. En dat was niet omdat Paris, de dochter van Michael Jackson, daar haar eerste stappen op modellengebied deed. Het was het andere covermodel, de destijds negentienjarige Somalisch-Amerikaanse Halima Aden, dat het nieuws beheerste. Halima is beeldschoon – tot zover lijkt ze precies op een doorsnee model. Ze is moslima. En ze draagt op de cover en de foto’s in het nummer de hijab (haar hoofddoek). Die draagt ze altijd, dus niet vanuit stylingoogpunt.

Moslima

Zo hadden we nog nooit eerder een moslima op de cover en pagina’s van een high-end modeblad zien staan. Carine was op de tot dan toe onbekende Halima gestuit toen zij meedeed aan de Miss Minnesota-verkiezingen. Een missverkiezing in de staat Minnesota is misschien niet de eerste plek waar je een revolutie op het gebied van diversiteit zou verwachten, maar toch was het daar dat er voor de eerste keer een moslima mét hoofddoek meedeed aan zo’n verkiezing. Ook haar kleding was aangepast aan Halima’s modest (wat zo veel wil zeggen als zedige) standaard, en tijdens de fameuze badkledingronde kwam ze het podium op in een burkini. Ze won de wedstrijd niet, hoewel verkozen worden door Carine Roitfeld misschien een grotere prijs is dan tot beauty queen van Minnesota te worden gekroond. Helemaal gezien de gevolgen van die ontdekking. Roitfeld was namelijk ook degene die ervoor zorgde dat Halima kort daarna haar catwalkdebuut maakte in de show van Yeezy tijdens New York Fashion Week. En een week later liep ze naast modellen als Gigi Hadid en Kendall Jenner over de catwalks van Max Mara en Alberta Ferretti in Milaan. Inmiddels heeft ze een contract bij het prestigieuze modellenbureau IMG en ze heeft shoots gedaan voor onder andere Vogue Arabia en de Amerikaanse Harper’s Bazaar. Sindsdien kan niemand meer om Halima Aden heen.

Belle of the ball

Halima Aden woonde de eerste zes jaar van haar leven in een vluchtelingenkamp in Kenia waarna ze met haar familie verhuisde naar de Verenigde Staten en uiteindelijk terechtkwam in de groeiende Somalische gemeenschap in St. Cloud in Minnesota. Haar deelname aan een missverkiezing was voor Halima niet de eerste keer dat de conventies tartte. Daarvoor was ze al homecoming queen geweest op haar highschool (zo’n typisch Amerikaans fenomeen waarbij je je eigenlijk alleen maar een American girl kunt voorstellen met big blond hair – zeker geen hoofddoek). “Ik had nog nooit een moslim homecoming king of queen zien worden, die werden simpelweg niet genomineerd. Het was een van die events waarbij moslim-jongeren niet betrokken lijken te worden, misschien ook wel door onze eigen schuld. Dus ik dacht: waarom ik niet?”, vertelt ze in een interview met de Amerikaanse Cosmopolitan. Waarom niet was ook het idee achter haar volgende out of the box-beslissing: meedoen aan de Miss Minnesota-verkiezing. Ook al was haar moeder verre van enthousiast (ze is inmiddels bijgedraaid) en ook al had nog nooit iemand een deelneemster met hijab en burkini gezien. Het succes van Halima komt precies op het moment dat de discussie over meer diversiteit in de modewereld op een hoogtepunt is. Het lijkt door te dringen dat we niet alleen maar willen kijken naar modellen die aan hetzelfde schoonheidsideaal voldoen (lang, dun, blank), maar dat iedereen zich vertegenwoordigd wil voelen in de wereld van mode, beauty en luxe. Wat Halima extra bijzonder maakt, is dat haar religieuze principes voor haar belangrijker zijn dan de wens zich aan te passen aan heersende
opvattingen.

Dus durft zij als negentienjarige in discussie te gaan met grote namen en merken uit de mode ]wereld over wat ze draagt tijdens een shoot of modeshow en is haar goedkeuring doorslaggevend. Uiteraard is ze ook mikpunt van kritiek, van tegenstanders van de hoofddoek tot strenge moslims. Ze houdt haar reactie op al het commentaar simpel: “Je hoort vaak dat het dragen van een hoofddoek een teken van onderdrukking is. Dat is het niet. Ik kies ervoor hem te dragen en me op deze manier te kleden. En ik heb alleen maar liefde en respect voor degenen die zich op een andere manier wensen te kleden.”

Go shorty

Door alle discussies over haar hoofddoek is het overigens kennelijk bijna niemand opgevallen dat er nog meer dingen zijn waardoor Halima afwijkt van de standaard. Ze draagt een beugel bijvoorbeeld, al gaat die er op een gegeven moment uit. Nog ongewoner in modellenland (en niet te veranderen) is haar lengte: Halima is slechts 1,66 meter lang en dat maakt haar op meer dan één gebied een poster girl voor diversiteit. Onlangs scoorde ze haar eerste advertentiecampagne voor de speciale ramadancollectie van The Modist, een high-end onlineshop voor ‘the modest consumer’ (waar overigens ook de non-modest consument behoorlijk aan zijn trekken kan komen).  Het is afwachten of het succes van Halima slechts een tijdelijke gimmick is, of dat er echt meer ruimte komt voor modellen die niet direct voldoen aan de traditionele standaard, of dat nou gaat om hun uiterlijk of om het openlijk uitdragen van hun geloofsovertuiging. En uiteraard wachten we vol spanning af wat de volgende stap zal zijn in haar carrière. Een rol als Angel bij Victoria’s Secret wellicht? Dankzij haar hoeven we in ieder geval niet te denken dat zoiets onmogelijk is.

Modemoslima’s

Newsflash: moslima’s houden ook van mode en make-up. En een groeiend aantal mainstreammerken heeft die memo gelezen. Zo lanceerde Dolce & Gabbana twee jaar hun eerste collectie luxe abaya’s en hijabs en brachten Tommy Hilfiger en grote retailers als Zara en Mango speciale ramadancollecties uit. Nike lanceert dit jaar als eerste sportmerk een ‘high-performance’ hijab die werd getest door islamitische sportvrouwen zoals kunstschaatsster Zahra Lari. Vooralsnog zijn veel van die speciale collecties alleen in het Midden-Oosten te krijgen, maar de verwachting is dat de trend in ‘modesty wear’ ook steeds meer voet aan de grond zal krijgen in Europa en de VS. Het Amerikaanse beautymerk Cover Girl heeft ondertussen beautyblogger Nura Afia als een van haar brand ambassadors benoemd. Zij zal mét hoofddoek in de campagnes van het merk verschijnen.”

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Halima (@halima) op

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Halima (@halima) op

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Halima (@halima) op

Tekst: Stefanie Bottelier | Beeld: Getty, Instagram 

Laatste nieuws

Zie ook