J-beauty is de nieuwe trend voor een zijdezachte huid

Als je nog niet bekend bent met het fenomeen K-beauty, dan heb je onder een steen geleefd.

Als je nog niet bekend bent met het fenomeen K-beauty, dan heb je onder een steen geleefd. Sinds een jaar of wat winnen beautymerken uit Korea – daar staat K-beauty voor – aan populariteit. Waarom?

Korea vs. Japan

Lees ook: Deze jaren ’90 haarstijl maakt een comeback

Omdat Koreaanse vrouwen bijzonder veel aandacht besteden aan huidverzorging, en alleen genoegen nemen met het beste van het beste. Hoewel het er niet naar uitziet dat de K-beautytrend zal afzwakken, krijgt Korea wel competitie van buurland Japan. Je begrijpt: die trend heet in de volksmond ‘J-beauty’. Volgens onderzoek van de International Trade Administration is het bedrag dat per hoofd van de bevolking wordt besteed aan cosmetica in Japan hoger dan waar ook ter wereld. Beauty- en wellnessrituelen zijn een belangrijk onderdeel van de Japanse cultuur. Daarnaast zit er enorm veel research achter Japanse merken en ligt de nadruk op zachtheid – dus geen agressieve ingrediënten en harde formules, maar een milde benadering.

Beautysouvenirs

Lees ook: Zo veel spenderen vrouwen gemiddeld aan beautyproducten per jaar

Zonbescherming en goeie reiniging staat bij hen hoog in het vaandel, en skincare wordt zorgvuldig in laagjes aangebracht. De onderzoekers van Japanse merken als Sensai, Shiseido en Shu Uemura zitten niet stil en krijgen regelmatig patenten op baanbrekende technologieën. Heb je een trip naar Japan op de agenda staan? Reserveer dan een uurtje om in een authentieke drogisterij op zoek te gaan naar wat fijne beautysouvenirs – zoals sheetmasks met dierengezichten en aromatisch badzout. Wij zochten alvast wat fijne producten voor je uit. 

Tekst: Marjolein Vermeij | Beeld: Getty 

Laatste nieuws