De Victoria’s Secret Fashion Show is hét jaarlijkse lingeriespektakel waar iedereen voor aan de buis gekluisterd zit. De bloedmooie Angels paraderen over de catwalk in extravagante niemendalletjes, met als kers op de taart de fantasy bra van een paar miljoen dollar. De show gaat gepaard met spetterende optredens. Eerder betraden onder anderen The Weeknd, Bruno Mars, Kanye West, Ariana Grande, Selena Gomez, Rihanna en Justin Bieber het podium. Maar ook off the runway is Victoria’s Secret een groot succes… of toch niet?
Zwaar weer
Volgens financieel analist Randal Konik zou het lingeriemerk in zwaar weer verkeren en zou het einde naar verluidt nabij zijn door de sterk dalende verkoopcijfers. Dat laat hij weten aan The Business of Fashion. De verkoopcijfers van Victoria’s Secret zou volgens hem in de maand juni weer met één procent zijn gedaald. De maand juni is voor het lingeriemerk een heel belangrijke maand, omdat ze dan altijd uitverkoop hebben. Als je geen rekening houdt met de online verkoop, is er zelfs sprake van een daling van zes procent, volgens Konik. Ook liet het aandeel van L Brands, het moederbedrijf van Victoria’s Secret, een koersdaling zien van ruim twaalf procent. Maar hoe komt het dat het succes van het Amerikaanse lingeriemerk zo is veranderd, volgens experts heeft het te maken met een drietal redenen.
1. Onrealistische schoonheidsbeeld
Er komt steeds meer kritiek op het onrealistische schoonheidsideaal dat het merk promoot. Het is dan ook geen verrassing dat Victoria’s Secret steeds meer concurrentie krijgt van lingerielabels die ervoor pleiten dat alle vrouwen zich goed voelen in hun lichaam en geen gebruik maken van Photoshop in hun campagnes.
2. Tegenvallende lingerie
Andria Cheng, een journalist van Forbes, laat weten dat de kwaliteit van de lingerie niet meer is, wat het ooit geweest was. Cheng claimt dat veel vrouwen de setjes vaak té extravagant of té oncomfortabel vinden
3. Slechte prijs - kwaliteit verhouding
Victoria’s Secret heeft zich jarenlang geprofileerd als een merk waar je terecht kon voor sexy en luxueuze lingerie die toch betaalbaar was. Volgens de Amerikaanse inversteringsbank Wells Fargo Securities blijkt dat de bh’s van Victoria’s Secret gemiddeld 50 procent duurder zijn dan die van hun concurrenten…
Lees ook: Victoria's Secret Angel Candice Swanepoel reageert ijzersterk op commentaar post-baby-body
Bron: NINA | Beeld: Getty, Instagram