Je denkt misschien dat Instagram ‘gewoon maar’ een social media-kanaal is, maar in feite is het ook je visitekaartje wanneer je gaat solliciteren. Want naast dat je sollicitatiebrief, cv en LinkedIn worden gecheckt, zijn bedrijven vaak ook geneigd om je even op te zoeken op Facebook en Instagram. Juist om die reden is het belangrijk dat jij je Instagram zo goed mogelijk benut en je je visitekaartjes optimaliseert. Amy Cole, Instagram Head of Brand Development, onthult haar tips.
1. Werk aan je persoonlijke merk
"Wees jezelf", legt ze uit aan Marie Claire UK. "Laat je volgers – en potentiële werkgevers – zien wat je persoonlijke stijl is middels je Instagram-posts. Gebruik de tools die Instagram te bieden heeft om iedere dag weer een inspirerende foto te plaatsen."
2. Deel je passies
Op Instagram komen mensen samen om hun passies te delen. "Als je een chefkok wil worden, deel dan foto’s van je gerechten; ben je op zoek naar een baan in de mode? Laat zien wie of wat je inspireert. Er zijn duizenden mensen die van hun passie hun werk hebben kunnen maken door foto’s te delen op Instagram."
3. Maak contact met mensen en merken in de industrie
"Blijf op de hoogte van de laatste trends en wees een actief persoon in de community. Wil je contact met iemand leggen, volg diegene dan niet alleen maar stuur ook persoonlijke berichten. We horen vaak dat mensen stages vinden via Instagram en hun netwerk uitbreiden."
4. Volg bedrijven waar je zou willen werken
Ga je in de toekomst ooit solliciteren bij deze bedrijven, dan ben je al op de hoogte van wat ze doen. "En dat zou voor flinke bonuspunten kunnen zorgen tijdens je sollicitatiegesprek."
5. Experimenteer
"Denk niet te veel na. Instagram Stories verdwijnen na 24 uur en daarnaast kun je snelle aanpassingen doen dankzij de app. Het is makkelijk om te experimenteren en dingen aan te passen."
10 herkenbare dingen als je een kantoorbaan hebt >
Bron: Marie Claire UK | Beeld: iStock