Ze is te zien in maar liefst drie nieuwe series: Exportbaby, Fenix en De 12 van Oldenheim, én vanaf 26 april in de film La Holandesa. Daarnaast schrijft Rifka Lodeizen (45) ook nog scenario’s.
Hoe doe je dat toch: zo veel rollen spelen en ook nog schrijven?
"Ik ben de afgelopen anderhalf jaar vrijwel continu aan het werk geweest. Er kwamen gewoon veel projecten voorbij die ik te gek vond van regisseurs met wie ik graag wilde werken. Het voordeel is dat ik tussendoor altijd kan schrijven. De enige momenten dat dit niet gaat, is als ik sta te acteren. Gek genoeg dacht ik altijd dat de rollen boven de veertig zouden opdrogen. Maar eigenlijk komen er nu pas écht interessante en gelaagde rollen voorbij."
Welke rol gaat je echt aan het hart?
"Ik vind het drama Exportbaby over kinderhandel heel bijzonder. Het gaat over gesjoemel met adoptieprocedures. In het verleden is dat regelmatig misgegaan en veel mensen weten dat niet. Wat als je met al je goede bedoelingen een kindje hebt geadopteerd en na jaren blijkt dat het bij de moeder is weggehaald omdat er veel geld mee te verdienen was? Ben je dan nog wel de moeder? Ik vind dat heel mooie en wezenlijke dilemma’s en denk dat het belangrijk is dat dit soort verhalen worden verteld."
Voor La Holandesa ging je naar Chili om te filmen. Hoe was dat?
"Het was een fantastische ervaring. Maar ook heftig, want ik zat daar zeven weken terwijl mijn eigen twee kinderen thuis waren. Deze film gaat net als Exportbaby over kinderloosheid en hoe daarmee om te gaan. Mijn personage Maud maakt intuïtief keuzes die heel vreemd lijken, maar wel de juiste blijken om de rouw aan te gaan. Het gemis en de heimwee die ik voelde hebben me zeker geholpen in mijn rol. Ik moest mijn kinderen loslaten en Maud moet het idee loslaten dat ze ooit nog moeder zal worden."
We zien je vaak in zware rollen. Trekt komedie jou niet?
"Ik zou het heel leuk vinden om in een mooie romantische komedie te spelen. Maar dan niet zo’n oppervlakkige – ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik heb wel auditie gedaan voor films als Costa!, maar werd dan niet gekozen. Waarschijnlijk omdat ik niet de juiste match was. Ik wil dingen van het leven herkennen in een film, me ermee kunnen identificeren. Dus ja, ik denk dan toch dat dramatische rollen beter bij me passen."
Hoe kwam je erbij om ook zelf te gaan schrijven?
"Het is eigenlijk voortgekomen uit een soort onrust: stel dat het een keer ophoudt met acteerwerk, wat moet ik dan? Ik begon aan de basiscursus van een scenario-opleiding en daar werd ik zo blij van; het voelde meteen als een tweede liefde. Ik heb de hele tijd maar nieuwe ideeën over onderwerpen die dicht bij mezelf liggen en kan er veel meer in kwijt dan ik had gedacht. Met acteren ben je altijd afhankelijk van anderen, maar dit kan ik helemaal zelf doen."
Hoe sta jij als vrouw in de filmbusiness tegenover de Time’s Up-beweging?
"Ik laat het onderhandelen altijd aan mijn agent over en weet dus niet of salarisverschillen ook in Nederland spelen. Maar laten we eerlijk zijn: vrouwenrollen worden steeds belangrijker en het zijn veelal vrouwen die naar films en series kijken en zich hierin moeten herkennen. Dus logisch dat vrouwelijke filmmakers erkend moeten worden. Ik vind het te gek dat ze in Hollywood in opstand komen als een man tien keer zoveel verdient, want dat is inderdaad belachelijk."
Exportbaby is vanaf 7 april elke zaterdag om 22.40 uur te zien op NPO2. De 12 van Oldenheim vanaf 1 april elke zondag om 21.30 uur op RTL 4. Fenix is te bekijken via kpn.com.
Lees ook: Noortje Herlaar: "De Zuidas heeft overeenkomsten met Suits"
Tekst: Jill Waas l Beeld: Leoni Ravestein