doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Dit zijn de finalisten van de Marie Claire Starters Award 2018

Op wie stem jij?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
Dit zijn de finalisten van de Marie Claire Starters Award 2018

Het begon met een oproep: wil je voor jezelf beginnen, mail ons dan je businessplan. Dan maak je kans op de Marie Claire Starters Award en helpen wij je om je droom van de grond te krijgen. Deze jonge bedrijven schopten het tot de top 3. Wil jij aanwezig zijn bij de uitreiking van de Starters Award, dat kan. Lees snel verder!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

JURY
Wie de toekomst deels mee gaat bepalen van deze finalisten? Meet the jury!

Annelies Pijper

Hoofdredacteur Marie Claire
"Waar ik vooral op zal letten bij de beoordeling zijn toekomstvisie, doelgroepkennis en het financiële plaatje. Zijn die op orde, dan heb je een plan."

Mieke van Groningen

Marketing Directeur C&A Nederland 
"Creativiteit, passie en vertrouwen in jezelf zijn het startpunt van een goed plan. Een nieuw plan of project gaat met vallen en opstaan. Blijf bij jezelf, houd je doel voor ogen en als tip; sta open voor advies en zie het als een cadeautje."

Kim Kerver


Accountmanager CrowdAboutNow
"Het is heel belangrijk om als startende ondernemer ook het verhaal achter je product te vertellen. Zo enthousiasmeer je mensen voor je plan en willen ze zich aan je binden."

KENKO
Eveline Kerkhof (30) en Françoise Broers (29) 
Concept: een online platform en een boetiek met feelgood-producten met een eerlijk verhaal. 

Vertel, wat maakt een product feelgood?
"Een product krijgt ons feelgoodlabel als er geen schadelijke toevoegingen in zitten en als het met liefde voor mens, dier en natuur is alle ingrediënten test op toegevoegde waarde. Dat kan een natuurlijk beautyproduct zijn, maar ook thee of een kaars. Onze producten zijn mooi en stylish; de geitenwollensokkenlook komt er niet in."

Wanneer is een product 100 procent Kenko-approved?
"Als het naast eerlijk en aantrekkelijk ook bewezen effectief is. Om te kijken of een product echt werkt en fijn is, proberen we het zelf langdurig uit. Daarnaast werken we samen met een farmaceut die alle ingrediënten test op toegevoegde waarde. Als ook zíj groen licht geeft, komt een product in onze shop."

Wat maakt Kenko anders dan een gemiddelde natuurwinkel?
"We hebben bijzondere merken die nog niet of nauwelijks in de Benelux worden verkocht. Daarnaast garanderen wij dat je de etiketten niet hoeft te checken op gekke ingrediënten, wat het shoppen makkelijk maakt. Doordat je ook het verhaal achter het product erbij krijgt, weet je precies wat je koopt."

Eveline (links) bloes en culotte C&A, oorbellen Bodes & Bode, schoenen Paul Warmer

Françoise jumpsuit C&A, oorbellen Isabel Marant via de Bijenkorf, ring Gas Bijoux

En dan is er de Kenko box. Een soort HelloFresh, maar dan anders?
"De Kenko Box kost € 24,95 en je kunt ’m eenmalig of voor drie maanden bestellen. Je ontvangt dan een box met een stuk of vier full-size producten en één productsample thuis. Zo kun je kennismaken met verschillende producten, zonder meteen de volle prijs te betalen."

"Er zijn te weinig feelgoodmerken die er ook nog leuk uitzien"


Naast een boetiek komt er een community. Vertel.
"Door lid te worden van de Kenko Community kun je ons helpen producten te testen en je ervaringen delen, maar ook advies vragen of tips geven. Met een beetje geluk gaat de community in april al live."

Hoe is het idee voor Kenko ontstaan?
"We zijn allebei een tijd ziek geweest. In die periode gingen we op zoek naar producten waardoor we ons daadwerkelijk beter gingen voelen. Onze passie voor gezondheid groeide, maar we ontdekten dat het aanbod van feel-goodproducten in Nederland onduidelijk is en dat er een gebrek is aan goede merken die er ook leuk uitzien. We besloten iets te doen met dit gat in de markt."

Maakt jullie vriendschap jullie een beter team?
"Het geeft onze samenwerking een prachtige basis. We weten hoe de ander denkt en vertrouwen elkaar volledig. En we vullen elkaar qua talent perfect aan."

Jullie favoriete Kenko-product?
"Françoise zweert bij de biologische matcha van Kissa en ik word heel gelukkig van de vegan nagellak van het Duitse merk OZN en de chocolade van Raw Halo."

Was dit Kenko in een notendop?
"Nog één ding: de Kenko Experience. Een service waarbij we bij mensen thuis komen vertellen over hoe je feelgoodproducten kunt herkennen. Het wordt een gezellige kennismaking met al het moois dat Kenko te bieden heeft.

WAT ZEGT DE JURY?
• Annelies: "Een goed idee ontstaan vanuit eigen behoefte en uit- gewerkt tot een sterk businessplan."
• Mieke: "In hun zoektocht naar natuurlijke merken, die vanbinnen en -buiten goed zijn, hebben Eveline en Françoise een mooi concept neergezet."
• Kim: "Ambassadeurs van producten die eerlijk zijn voor mens en dier kun je alleen maar aanmoedigen."

 Bekijk de video hier: