Dit zijn de finalisten van de Marie Claire Starters Award 2018

Op wie stem jij?

Het begon met een oproep: wil je voor jezelf beginnen, mail ons dan je businessplan. Dan maak je kans op de Marie Claire Starters Award en helpen wij je om je droom van de grond te krijgen. Deze jonge bedrijven schopten het tot de top 3. Wil jij aanwezig zijn bij de uitreiking van de Starters Award, dat kan. Lees snel verder!

JURY
Wie de toekomst deels mee gaat bepalen van deze finalisten? Meet the jury!

Annelies Pijper

Hoofdredacteur Marie Claire
“Waar ik vooral op zal letten bij de beoordeling zijn toekomstvisie, doelgroepkennis en het financiële plaatje. Zijn die op orde, dan heb je een plan.”

Mieke van Groningen

Marketing Directeur C&A Nederland 
“Creativiteit, passie en vertrouwen in jezelf zijn het startpunt van een goed plan. Een nieuw plan of project gaat met vallen en opstaan. Blijf bij jezelf, houd je doel voor ogen en als tip; sta open voor advies en zie het als een cadeautje.”

Kim Kerver

Accountmanager CrowdAboutNow
“Het is heel belangrijk om als startende ondernemer ook het verhaal achter je product te vertellen. Zo enthousiasmeer je mensen voor je plan en willen ze zich aan je binden.”

 

KENKO
Eveline Kerkhof (30) en Françoise Broers (29) 
Concept: een online platform en een boetiek met feelgood-producten met een eerlijk verhaal. 

Vertel, wat maakt een product feelgood?
“Een product krijgt ons feelgoodlabel als er geen schadelijke toevoegingen in zitten en als het met liefde voor mens, dier en natuur is alle ingrediënten test op toegevoegde waarde. Dat kan een natuurlijk beautyproduct zijn, maar ook thee of een kaars. Onze producten zijn mooi en stylish; de geitenwollensokkenlook komt er niet in.”

Wanneer is een product 100 procent Kenko-approved?
“Als het naast eerlijk en aantrekkelijk ook bewezen effectief is. Om te kijken of een product echt werkt en fijn is, proberen we het zelf langdurig uit. Daarnaast werken we samen met een farmaceut die alle ingrediënten test op toegevoegde waarde. Als ook zíj groen licht geeft, komt een product in onze shop.”

Wat maakt Kenko anders dan een gemiddelde natuurwinkel?
“We hebben bijzondere merken die nog niet of nauwelijks in de Benelux worden verkocht. Daarnaast garanderen wij dat je de etiketten niet hoeft te checken op gekke ingrediënten, wat het shoppen makkelijk maakt. Doordat je ook het verhaal achter het product erbij krijgt, weet je precies wat je koopt.”

Eveline (links) bloes en culotte C&A, oorbellen Bodes & Bode, schoenen Paul Warmer

Françoise jumpsuit C&A, oorbellen Isabel Marant via de Bijenkorf, ring Gas Bijoux

 

En dan is er de Kenko box. Een soort HelloFresh, maar dan anders?
“De Kenko Box kost € 24,95 en je kunt ’m eenmalig of voor drie maanden bestellen. Je ontvangt dan een box met een stuk of vier full-size producten en één productsample thuis. Zo kun je kennismaken met verschillende producten, zonder meteen de volle prijs te betalen.”

“Er zijn te weinig feelgoodmerken die er ook nog leuk uitzien”

Naast een boetiek komt er een community. Vertel.
“Door lid te worden van de Kenko Community kun je ons helpen producten te testen en je ervaringen delen, maar ook advies vragen of tips geven. Met een beetje geluk gaat de community in april al live.”

Hoe is het idee voor Kenko ontstaan?
“We zijn allebei een tijd ziek geweest. In die periode gingen we op zoek naar producten waardoor we ons daadwerkelijk beter gingen voelen. Onze passie voor gezondheid groeide, maar we ontdekten dat het aanbod van feel-goodproducten in Nederland onduidelijk is en dat er een gebrek is aan goede merken die er ook leuk uitzien. We besloten iets te doen met dit gat in de markt.”

Maakt jullie vriendschap jullie een beter team?
“Het geeft onze samenwerking een prachtige basis. We weten hoe de ander denkt en vertrouwen elkaar volledig. En we vullen elkaar qua talent perfect aan.”

Jullie favoriete Kenko-product?
“Françoise zweert bij de biologische matcha van Kissa en ik word heel gelukkig van de vegan nagellak van het Duitse merk OZN en de chocolade van Raw Halo.”

Was dit Kenko in een notendop?
“Nog één ding: de Kenko Experience. Een service waarbij we bij mensen thuis komen vertellen over hoe je feelgoodproducten kunt herkennen. Het wordt een gezellige kennismaking met al het moois dat Kenko te bieden heeft.

WAT ZEGT DE JURY?
• Annelies: “Een goed idee ontstaan vanuit eigen behoefte en uit- gewerkt tot een sterk businessplan.”
• Mieke: “In hun zoektocht naar natuurlijke merken, die vanbinnen en -buiten goed zijn, hebben Eveline en Françoise een mooi concept neergezet.”
• Kim: “Ambassadeurs van producten die eerlijk zijn voor mens en dier kun je alleen maar aanmoedigen.”

 Bekijk de video hier:

BURO ONDERSCHEIDEN
Astrid de Regt (45), Yvette Meulenbeek (46) en Olga Boef (43) 
Concept: een bureau dat gezinshulp bij een ingewikkelde scheiding anders aanpakt.

De ondersteuning die jullie bij scheidingen bieden is behoorlijk uniek. Vertel.
Te vaak krijgen óf alleen ouders óf alleen kinderen psychologische steun bij het leren accepteren van een scheiding. Bij Buro Onderscheiden krijgen ouders én kinderen persoonlijke coaching. Het eigen sociale netwerk wordt hierin geïntegreerd. Zo gaan we samen op zoek naar een Belangrijk Eigen Steunfiguur (BES). Dit is een persoon in de omgeving die steun geeft, maar ook kritisch naar de situatie kijkt.”

Hebben jullie die expertise zelf in huis?
“We zijn alle drie geregistreerd jeugdzorgwerker (bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd, red.) met verschillende aanvullende opleidingen en veel werkervaring. Daardoor beschikken we over de nodige expertise en kunnen we zelf ook psychische hulp bieden.”

Nog meer wat jullie onderscheidt van andere hulpverleners?
“Van alles! Maar het meest opvallend is onze visie. De huidige visie bij scheidingen is dat je als ex-partners vooral samen om de tafel moet gaan zitten. Maar dat is vaak geen reële verwachting. Wat ons betreft hoef je niet per se een goede ex-partner te zijn, als je maar een goede ouder bent.”

Is de methode van Buro Onderscheiden bewezen effectief?
“Niet vanuit wetenschappelijk onderzoek, maar door de resultaten die wij zien in onze huidige praktijk geloven we enorm in onze methode.”

Waarom is verandering in deze branche zo dringend? 
“Een complexe scheiding kun je zien als een vorm van kindermishandeling. Jaarlijks zijn naar schatting 16.000 kinderen de dupe van zo’n scheiding. Vanuit onze werkervaring stuitten we keihard op de behoefte aan een nieuwe vorm van ondersteuning.”

v.l.n.r.: Olga jasje, shirt en culotte C&A, oorbellen & Other Stories, schoenen Steve Madden

Yvette pak en bloes C&A, oorbellen Mickey’s, schoenen
Chloé via Paul Warmer

Astrid broek en jasje C&A, schoenen Aquazzura via Shoebaloo

 

Wat maakt jullie een powerteam?
“Met zijn drieën hebben we veel energie en we bezitten verschillende kernkwaliteiten. Ook belangrijk: we kunnen onszelf en elkaar kritisch bekijken, maar we kunnen ook lachen samen. Scheidingen gaan gepaard met heftige emoties, dus relativerende humor is in deze branche onmisbaar.”

Zien jullie bij scheidingen ook weleens een silver lining?
“Zeker! Doordat je jezelf buiten je vertrouwde context moet herontdekken, kun je een nieuwe verbinding met jezelf vinden. Dat kan enorm veel kracht en trots losmaken.”

“Je hoeft geen goede ex te zijn, als je maar een goede ouder bent”

Is jullie hulp behapbaar voor elk budget?
“Laten we het zo zeggen: in vergelijking tot wat een advocaat kost, zijn wij absoluut niet prijzig. Onze hulp kan een scheidingsprocedure ook versnellen, wat juridisch zelfs goedkoper kan uitvallen. Daarnaast proberen we onze diensten voor ouders die het zelf niet kunnen bekostigen gefinancierd te krijgen door gemeenten.”

Hoe kan Buro Onderscheiden een scheidingsprocedure versnellen?
“Door de angel uit de conflictsituatie te halen en ouders te helpen focussen op de kwaliteit van hun ouderschap, in plaats van op de strijd met hun ex. Door afspraken die ouders bij ons maken op papier te zetten en in een rapport aan de rechtbank te sturen, kunnen hoge advocaatkosten beperkt worden.”

Een paar mooie woorden aan iedereen die nu in een scheiding zit?
“Zoek naar je krachten, blijf normaliseren
en probeer niet alles wat misgaat in je leven te wijten aan je scheiding. Zorg er ook voor dat je trots kunt zijn op je keuzes, vooral als er een kind in het spel is.”

WAT ZEGT DE JURY?
• Annelies: “Dit bureau houdt zich bezig met een relevant maatschappelijk thema. Een verademing dat het kind centraal staat”
• Mieke: “Een mooi nieuw initiatief om de ouder-kindrelatie in een moeilijke tijd te ondersteunen.”
• Kim: “Kinderen worden vaak de dupe van het getouwtrek rondom een scheiding. Deze vorm van coaching kan helpen.”

Bekijk de video hier:

WALNUT
Janneke Vissers (30)
Concept: een online platform voor millenials die hun mentale gezondheid willen versterken.

Je focust op millennials. Wie ís de millennial?
“Millennials zijn 25 tot 35 jaar oud, veelal hoogopgeleid en zitten in de beginfase van hun carrière. Door onrealistisch hoge verwachtingen belanden veel millennials na hun studie in een zwart gat. Die realitycheck kan hard aankomen, met stress of burn-outklachten als gevolg.”

En Walnut is er om deze generatie te helpen?
“Juist, dat doe ik door middel van een online platform met trainingen, video’s en opdrachten die handvatten bieden om vol overtuiging en zonder faalangst te leven. Mentale fitheid is essentieel om gelukkig te zijn.”

Heb je een voorbeeld van een Walnut-training?
“Een van mijn trainingen heet ‘Hoe vind je je droombaan in 5 stappen’? Daarbij zoek je uit wie je precies bent en wat je kwaliteiten en voorkeuren zijn. Gemiddeld duurt dat 6 tot 10 weken. Daarna kun je verder met andere issues. Als Walnut-abonnee mag je een onbeperkt aantal trainingen volgen. Trainingen stel ik samen op basis van mijn ervaring en de trainingen die ik zelf heb gevolgd. Maar als ik de benodigde kennis mis, zal ik externe professionals inschakelen.”

Trenchcoat, T-shirt en culotte C&A, schoenen Paul Warmer

 

Heb je een concreet voorbeeld van een opdracht?
“Een van de opdrachten uit de droombaantraining is dat je terugdenkt aan je kindertijd. Als kind ben je relatief vrij van verwachtingen en doe je makkelijker waar je voorkeur naar uitgaat. Het is de kunst om die voorkeuren te vertalen naar je huidige leven.”

Wat mag zo’n fit stel hersenen gaan kosten?
“In het begin zal ik waarschijnlijk losse trainingen aanbieden. Later zal een abonnement tussen de 7 en 12 euro per maand gaan kosten.”

Stel, ik heb een burn-out. Kan ik bij Walnut aankloppen?
“Ik heb psychologie gestudeerd, maar ben geen gespecialiseerd psychotherapeut. Als je een burn-out of andere serieuze klachten hebt, raad ik je aan om naar een huisarts te gaan. Walnut is preventief, niet genezend; ik help je een burn-out te voorkómen.”

“Mijn trainingen bieden handvatten om zonder faalangst te leven”

Komt het idee voor Walnut voort uit een persoonlijke crisis?
“Absoluut. Gefocust op status belandde ik na mijn studie bij een IT-consultancykantoor op de Zuidas, waar ik doodongelukkig was. Door veel te lezen en trainingen te volgen heb ik meer zelfinzicht gekregen. Bijna drie jaar later weet ik wat ik écht wil: ondernemen en lotgenoten helpen.”

Heb je vast één gouden tip voor worstelende millennials? 
“Probeer je verantwoordelijkheid te nemen, maar wees vooral ook lief voor jezelf. Fouten maken hoort erbij, maar heb vertrouwen.”

Anders nog iets?
“Ja, ik zou millennials willen meegeven dat we vaker de dialoog met elkaar moeten aangaan. Mensen met shiny social-media-accounts struggelen óók gewoon.”

WAT ZEGT DE JURY?
• Annelies: “Een concept dat taboes rondom mentale gezondheid wegneemt en issues aanpakt.”
• Mieke: “De stap naar een psycholoog of coach kan moeilijk zijn. Walnut heeft een preventieve werking.”
• Kim: “Burn-outs komen heel veel voor bij generatie Y. Mooi initiatief dus om deze met een training te voorkomen.”

Bekijk de video hier:

Jij bepaalt wie er wint
Uit alle ingezonden businessplannen heeft de vakjury – bestaande uit Annelies Pijper van Marie Claire, Mieke van Groningen van C&A en Kim Kerver van CrowdAboutNow – haar top 3 gekozen. 

Dit is de top 3:

Kenko Eveline Kerkhof en Françoise Broers

Buro Onderscheiden Astrid de Regt, Yvette Meulenbeek, Olga Boef

Walnut Janneke Vissers

 

De Marie Claire Starters Award 2017-2018 wordt mede mogelijk gemaakt door C&A:

Fotografie: Nine Ijff | Styling: Famke Mesman | Visagie: Maaike Beijer & Danine Zwets | Productie: Gina Pesulima | Met dank aan C&A. 

Laatste nieuws