Loont het de moeite om influencer te worden op Instagram?

Dringend tijd om ook influencer te worden?

Instagram, YouTube, Twitter… de influencers zitten online letterlijk overal. Reech publiceerde onlangs een onderzoek naar de relatie tussen merken en influencers. Dus, loont het de moeite om influencer te worden op Instagram?

Een paar jaar geleden zagen we voor het eerst het woord influencer verschijnen. Maar wat is dat nu weer? Een influencer is een soort van opinieleider die zich uit op het internet of via sociale media. Blogs, vlogs, Instagram, YouTube, Viveo, Twitter, Snapchat, Reddit en meer: you name it en je vindt er een influencer.

Een influencer moet zijn gemeenschap beïnvloeden. Dit doet hij of zij door het publiek te engageren. Hij zal veel interactie creëren met zijn volgers en zal uiteindelijk gezien worden als een expert of als een bron van inspiratie. Maar wie zijn die influencers nu eigenlijk? Reech ondervond dat de helft van hen tussen de 19 en 30 jaar oud is, en dat die leeftijdsgrens ook steeds lager begint te liggen. Vorig jaar was 9% tussen de 12 en 18 jaar oud. Nu is dat 17,4 %.

“Partnerships kunnen vele vormen aannemen: een livetest, deelname aan evenementen, een review over een product”

Instagram, netwerkkoning
Er is op dit moment geen enkel sociaal netwerk dat het beter doet dan Instagram. Naast het feit dat de app ongelooflijk populair is bij gebruikers, is het ook populair bij influencers. Maar liefst 69,2% gebruikt de app. Dat is 26% meer dan vorig jaar. Volgens het onderzoek van Reech is Instagram het enige sociale netwerk dat stijgt in cijfers. Ook Snapchat doet het goed, maar de app wordt minder gebruikt door influencers. Een paar jaar geleden was de blog het populairst, maar vandaag gebruikt nog maar 10% van de influencers het.

Influencers houden het vaak niet bij één kanaal. Meestal combineren ze een YouTube-kanaal of blog, een ‘professioneel’ Facebookprofiel en een Instagramaccount. Reech onderzocht de leeftijdsgroepen van alle netwerken. Op Snapchat zijn influencers jonger dan 18 jaar. Twitter, blogs en Facebook zijn populair voor 30-plussers. Instagram is populair voor iedereen. Lifestyle, mode en schoonheid zijn de populairste onderwerpen, op de voet gevolgd door reizen, familie en natuurlijk eten.

“Op Snapchat zijn influencers jonger dan 18 jaar”

“Het is een partnerschap …”
Merken gebruiken influencers om snel een grote groep of een ander publiek te bereiken. Partnerships kunnen vele vormen aannemen: een livetest, deelname aan evenementen, een review over een product… 49,3 % van de ondervraagden zegt dat merken hen gecontacteerd hebben binnen de eerste 6 maanden. In totaal heeft 93% al contact gehad met merken. De meeste publicaties (49,3 %) zijn op Instagram of via blogs (33,3 %). 36,1 % van de influencers wordt meer dan 3 keer per week gecontacteerd door een merk. Een kwart van hen beantwoordt alle verzoeken, slechts 8,6 % reageert nooit.


Influencer, kies je product
De influencers die deelnamen aan de enquête geven toe dat ze naar verschillende zaken kijken voor ze een verzoek accepteren. Bijvoorbeeld de aard van het voorgestelde product, het merk zelf en het contact met de manager. De frequentie van partnerschappen varieert sterk: 62% heeft er meer dan 10 op zijn of haar naam staan, 15,1 % zegt dat ze er al meer dan 100 hebben gesloten.

Vanuit financieel oogpunt verdient 94,8 % minder dan 500 euro per partnerschap, slechts 2% geeft toe tussen de 1.000 en de 2.000 euro aan de samenwerking te verdienen. De meeste influencers vinden dat het geld dat ze krijgen correct is (43,9 %), ongeveer een vijfde (20,9 %) vindt dat ze soms te veel ontvangen. Dus, wat denk je? Dringend tijd om ook influencer te worden?

Lees ook: In deze 5 stappen word jij een social influencer

Bron: Marie Claire BE l Beeld: Getty Images

Laatste nieuws