Zien: de succesvolle Afrikaanse versie van ‘Sex and the City’

Designerkleding en hippe bars associëren mensen niet snel met Afrika. Toch is het zo!

Webserie An African city volgt vijf succesvollle Ghanese vrouwen in de hoofdstad Accra. Ze spelen journalisten, zakenvrouwen en advocaten en zijn qua seksuele vrijheid en emancipatie een voorbeeld voor de moderne Afrikaanse vrouw. De show heeft miljoenen kijkers en is nu ook in de VS en Europa een groot succes.

Modern
Ze zijn knap, elegant, rijk, zelfverzekerd en hun leven heeft veel weg van dat van Carrie en Samantha uit Sex and the City. De succesvolle vrouwen uit de Ghanese webserie An African city zijn het symbool van een opbloeiend Afrika. Hun verhalen laten het nieuwe Afrika van de 21ste eeuw zien. Een werelddeel in ontwikkeling met een bloeiende economie. Het Ghana dat te zien is in de serie representeert de evolutie van het hele continent. Tegenwoordig behoort 20 procent van de Ghanese bevolking tot de middenklasse, dat zijn ongeveer vijf miljoen mensen, en dit percentage groeit hard door. De vooruitgang wordt gedreven door moderne communicatiekanalen, vooral door internet. Duizenden jonge Afrikanen hebben hun tv weggedaan en gaan online. Daar vinden ze herkenbare content om te delen en uit te wisselen.


Wereldberoemd op het web
Maame Adjei (zie foto hieronder) is producer van de reisshow Girls going places, die Afrikanen de mooiste plekken op hun eigen continent laat zien, en ze speelt Zainab in de serie An African city. Volgens haar dankt de serie zijn succes aan internet: “Dat is het mooie aan deze tijd. De serie is geproduceerd buiten de traditionele mediakanalen om en heeft zo haar publiek gevonden. Uit noodzaak zijn we An African city online begonnen, omdat de tv-zender die we hadden benaderd geen interesse had in het project. De zendermanagers twijfelden aan de succeskansen van een serie over Afrikaanse vrouwen, dus we hadden geen andere keuze dan het internet op te gaan. En dat is uiteindelijk een zegen gebleken. Ik denk niet dat An African city via een traditionele tv-zender zoveel mensen had kunnen bereiken. Maar dankzij internet wordt het wereldwijd bekeken. Een groot deel van ons publiek bevindt zich buiten Afrika, in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.”

“‘An African city’ dankt zijn succes aan internet, met veel meer bereik dan traditionele tv-zenders”

 

Een bericht gedeeld door Maame Adjei (@msadjei) op


Vrije vrouwelijke rolmodellen
De thema’s van de serie draaien vooral om Afrikaanse vrouwen, maar wereldwijd herkennen vrouwen zich in de personages en gebeurtenissen. De meestal vrouwelijke kijkers identificeren zich met de ambitieuze personages en de show heeft echt impact. Er zijn fanclubs opgericht en de hoofdrolspelers worden gestalkt als echte sterren. Maar dat is de oppervlakkige kant van entertainment. Belangrijker is dat An African city feministische waarden promoot, zoals onafhankelijkheid, seksuele vrijheid, je eigen vrienden en vriendinnen kiezen en de vrije keuze om te gaan voor een carrière in plaats van een gezin.

“Amarteifio wil afrekenen met clichés over Afrikaanse vrouwen en daarbij leunt ze op Amerikaanse codes”

In Afrika is het voor vrouwen meestal niet mogelijk een vriendje te hebben, tenzij ze hebben toegezegd met hem te zullen trouwen. Volgens hoofdrolspeelster Maame Adjei is dit het onderwerp waar de meeste reacties op komen. “Het is een unieke serie,” zegt ze, “over onafhankelijke Afrikaanse vrouwen die een tijd in het buitenland hebben gewoond en gewerkt en terug zijn gekomen. Dat is nooit eerder te zien geweest, dus het was hoog tijd.”

Als Shonda Rhimes
Nicole Amarteifio (30, zie foto hieronder) heeft de serie bedacht en ze is tevens de executive producer. Ze wordt ook wel ‘de Ghanese Shonda Rhimes’ genoemd, de Amerikaanse producer en screenwriter van hitseries als Scandal, Grey’s anatomy en How to get away with murder. Amarteifio wil afrekenen met clichés over Afrikaanse vrouwen en daarbij leunt ze op Amerikaanse codes. “Cut!” roept ze tijdens het filmen van een scène met een van de actrices. “Ik wil dat ze haar tas draagt zoals Viola Davis in How to get away with murder.” Elk detail, van lichaamstaal tot styling, wordt zorgvuldig afgewogen.

 


Lokaal vakmanschap
Om lokaal vakmanschap te promoten, is de meeste kleding in de serie van ontwerpers uit Accra. De setlocaties zijn hippe bars en lounges, al zullen mensen die niet snel associëren met Afrika. De strategie werkt. An African city heeft wereldwijd miljoenen kijkers en alleen online aanwezig zijn is niet meer genoeg. Afrikaanse tv-zenders zijn inmiddels steeds meer op zoek naar kwaliteitsprogramma’s die hun eigen publiek aanspreken, dus de timing om alsnog op tv te gaan kon niet beter. Maar er is geen sprake van dat de identiteit van de serie zal worden aangepast en online gaan de webisodes gewoon door. “Het is belangrijk voor ons dat de show online te zien blijft”, zegt Maame Adjei. “Televisie komt er gewoon bij.”

Het ‘Sex and the city’-effect
An African city spreekt alle sociale groeperingen aan, zelfs de jeugd in achterstandsgebieden die zich in het standaard entertainmentaanbod vaak niet vertegenwoordigd voelt. De progressieve onderwerpen die de serie aansnijdt, brengen bovendien verandering teweeg in het echte leven. De thema’s worden besproken in talkshows en die talkshows worden tegenwoordig gepresenteerd door vrouwen. Dit is het effect waar bedenker Nicole Amarteifio op hoopte: er is ruimte voor discussie en daardoor krijgen Afrikaanse vrouwen meer zelfvertrouwen – precies zoiets veroorzaakte Sex and the city 15, 20 jaar geleden in Amerika.

Lees ook: ‘Sex and the City’-ster Cynthia Nixon wordt mogelijk gouverneur New York

Tekst: Lisa Charbonneaux l Beeld: Getty Images

Laatste nieuws