Deze Nederlandse designer kleedt beroemdheden als Solange Knowles en Sia

Solange Knowles mailde hem persoonlijk dat ze zijn werk te gek vond.

Nederland kent veel grootse designers. Zo schreven we eerder al over Sies Marjan en Mart Visser. Nu is het tijd om aandacht te geven aan niemand minder dan David Laport. Een paar jaar geleden had hij nog naaibijles, maar inmiddels dragen celebs als Solange Knowles en Sia zijn ontwerpen. Lees hier hoe de Nederlandse designer David Laport de show steelt in Amsterdam, Parijs en New York.

Doorbraak
Hij staat vast nog op je netvlies: de knalgele jurk waarin Solange Knowles in 2016 de trappen bij het beroemde MET-gala besteeg. De Hollandse ontwerper ervan, David Laport, was tot dan toe alleen bekend in kleine modekringen. Maar nu was hij in één klap wereldberoemd. Solange had hem persoonlijk gemaild dat ze zijn werk te gek vond en of ze iets mocht lenen voor dit grootse mode-event in New York. Niet alleen Solange, ook zangeressen Sia en Jessie J lopen weg met zijn ontwerpen. In Nederland zijn Georgina Verbaan, Chantal Janzen en Wende Snijders in zijn creaties op de rode loper te bewonderen.

Solange Knowles tijdens het MET-gala in 2016


David wordt Laport
David Laport werd geboren in Goes, Zeeland, als David van der Schraaf. Hij besloot de achternaam van zijn moeder – Laport – te gebruiken: “Van der Schraaf is buiten Nederland gewoon niet uitspreekbaar.” Laport verhuisde naar Rotterdam voor de opleiding Theatervormgeving, maar ontdekte al snel dat zijn hart niet bij het theater maar bij de mode lag. Dat bracht hem naar de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij in 2012 afstudeerde. Zijn afstudeercollectie met sculpturale plissés kreeg veel aandacht en zette hem in Nederland direct op de kaart als jong talent. In 2014 debuteerde hij met zijn eigen label ‘David Laport’ tijdens Amsterdam Fashion Week. Zijn werk viel in bijzonder goede aarde bij de modepers. In 2017 won hij de International Woolmark Prize for Womenswear in Europa.

“Solange mailde hem persoonlijk dat ze zijn werk te gek vond”

Beweging vangen
Klassieke silhouetten gemaakt van moderne materialen en ontwerpen waarin beweging gevangen is, zijn kenmerkend voor het werk van Laport. Die beweging, die hij zelf omschrijft als ‘capturing movement’, komt bijzonder goed tot zijn recht in zijn herkenbare opstaande plisséwerk. Laport: “Ik wilde heel graag de wind vangen in een ontwerp. Van alles heb ik geprobeerd, van visdraad tot kippengaas, tot ik uiteindelijk een andere, vernieuwende manier van plisseren ontdekte. Zo kon ik een ontwerp maken dat opstaand en sculpturaal is, maar toch licht aanvoelt.”

 
 
Volhardend
Zijn mentor, patroonmeester Hansje Oerlemans, kan zich de avonden nog goed herinneren dat ze zich samen met de jonge ontwerper over dat plisseren boog. David meldde zich bij Oerlemans in zijn tweede jaar van de kunstacademie, omdat hij graag bijles wilde in modetechniek en naaien. Drie jaar lang kwam hij wekelijks in de avonduren bij haar langs. Volgens Oerlemans zal David zeker zijn plek in de modewereld veroveren: “David is altijd sprankelend, vol ideeën, volhardend en een plezierig persoon. Hij wil altijd creëren, is heel leergierig en kan omgaan met tegenslag.”

David Laport backstage tijdens de ‘Woolmark Prize’ in 2018


Tegenslag
En tegenslag hoort erbij. Op de vraag wat de afgelopen drie jaar zijn grootste obstakels waren, antwoordt hij: “Sommige dingen gaan heel vloeiend, zoals Solange, maar heel veel dingen ook absoluut niet. Zoals toen ik voor Sia een jurk had ontworpen voor de MTV Video Music Awards, die nooit bij haar aankwam omdat er iets misging met de bezorging. Daarvan leer je.”

“Zo werkt hij veel met ‘stock-stoffen’ uit Italië – leftovers van grote modehuizen”

Kunst en klimaat als thema
Natuur en beweging, maar ook kunst zijn grote inspiratiebronnen voor de ontwerper. Zo is zijn collectie voor voorjaar/zomer 2018 geïnspireerd op het onzichtbare leven op aarde. Met name het kunstwerk van Rochelle Goldberg in het Whitney Museum in New York, dat de vergankelijkheid van mossen laat zien, en dat van Damien Hirst, met uitvergrote mossen en schimmels, zijn van invloed op zijn werk.

Laports herfst/wintercollectie 2017-2018 stond in het teken van de klimaatverandering. “De smeltende ijskappen zijn prachtig, maar tegelijkertijd is de klimaatverandering ook superschadelijk. Dat wrange, dat contrast, vind ik interessant. Op die manier probeer ik ook weer bewustzijn te creëren”, zegt hij hierover.

Modellen showen ontwerpen van David Laport tijdens Amsterdam Fashionweek 2016 in FOAM tussen de foto’s van de beroemde fotograaf Helmuth Newton.


Geen weggooistukken
Het duurzame gedachtegoed voert Laport ook door in het gebruik van materialen. Zo werkt hij veel met ‘stock-stoffen’ uit Italië – leftovers van grote modehuizen. Slechts een aantal stoffen laat hij speciaal maken. Sinds zijn project voor de Woolmark Prize is hij ook heel enthousiast over merinowol, want dat kan gerecycled worden en is oké voor het milieu. Het is een verantwoorde vezel: natuurlijk, veelzijdig, sterk en mooi. Ook naast zijn werk is hij bewust bezig. Laport: “Ik scheid mijn afval, natuurlijk. En ik doe alles met de ets. Verder zul je mij niet zo snel bij H&M of Zara betrappen. Ik koop liever een duurder, mooi stuk dan een weggooistuk. Wat dat betreft ben ik een aanhanger van ‘made to measure’: een paar stukken op maat laten maken en daar heel lang mee doen.”

David Laport’s Herfst/Winter 2017/2018 collectie

 

Droom
Toekomstdroom: “Ik hoop dat mijn merk over vijf jaar verder is gegroeid en ik zou graag uitbreiden met occasion wear, kleding voor specifieke gelegenheden. En het lijkt me fantastisch om mijn collecties te verkopen bij grote warenhuizen als Barneys in New York en Harvey Nichols in Londen.”

Lees ook: Millennial pink: Het is de kleur van nú, in mode, kunst en design

Tekst: Sylvia Blazer l Beeld: David Laport

Laatste nieuws