In deze 5 stappen word jij een social influencer

Je kan tegenwoordig veel geld met Instagram verdienen, wij geven je dé tips.

Natuurlijk is ze een tikkeltje verslaafd aan likes en nieuwtjes, maar journalist Yeliz Çiçek gebruikt Instagram vooral als tool om zichzelf professioneel in the picture te zetten. Met hulp van experts gaat ze op zoek naar het algoritmische geheim van meer volgers.

 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Yeliz Chris-Cicek (@yeliz_cicek) op

Gemiddeld spenderen we zo’n twee uur per dag aan social media. Dat is op een heel leven ongeveer vijf jaar en vier maanden. Ter vergelijking: in die tijd zou je ook 32 keer naar de maan kunnen reizen. We bedoelen maar. En dan te bedenken dat ons gebruik komend jaar waarschijnlijk alleen maar meer wordt. Met name Instagram is booming; het gebruik is in 2017 met maar liefst 160 % gegroeid, van 300 naar 500 miljoen gebruikers per dag(!).

Million-dollar business
Instagram is allang niet meer de plek om foto’s van kat Kiko te delen zodat oma op de hoogte is. Instagrammen is een multi million-dollar business waarbij alles draait om volgers, likes en comments. Duizend volgers – of zelfs honderdduizend – is tegenwoordig peanuts, en influencers, modellen en beroemdheden ontvangen riante bedragen om een product of service aan te jagen. Modellen Kendall Jenner en Gigi Hadid verdienen tot zo’n 400.000 euro (dit is geen tikfout) per post. Als je het slim aanpakt kun je er dus bakken met geld mee verdienen. Maar ook als het niet je levensdoel is om influencer te worden, is Instagram een handige tool om je business onder de aandacht te brengen. Een gelikt account is de perfecte etalage voor jouw producten of diensten, die je strategisch kunt inzetten om de aandacht van potentiële partners en opdrachtgevers te trekken. Rest de vraag: hoe verover je anno 2018 je plekje en vermenigvuldig je je following?

“Ook als het niet je levensdoel is om influencer te worden, is Instagram een handige pr-tool”

Hoe werkt het algoritme?
Eerste was er Twitter, toen was er Facebook, toen LinkedIn, en nu is er Instagram. Zakelijk doe je er goed aan om op alle social media acte de présence te geven met je bedrijf, en dus met name op Instagram. Voor Insta gelden de simpele regels: hoe meer volgers, hoe meer bereik en hoe meer lucratieve samenwerkingen. Volgers en likes zijn in de digitale wereld geld waard, of je nu infuencer bent, taartenbakker of modeontwerper. Volgens de laatste cijfers heeft Instagram zo’n 800 miljoen actieve volgers. Genoeg voor iedereen dus, zou je zeggen. Toch blijkt het verrekte lastig om ze te bereiken. Door het supergeheime algoritme van Instagram – de technologie die zorgt voor de rangschikking van posts en die bepaalt welk nieuws relevant is voor de gebruiker (de sleutel wordt angstvallig bewaakt door Instagram-eigenaar Facebook) – is het vandaag de dag niet vanzelfsprekend dat je fans jouw laatste post automatisch zien. Paniek, dat begrijp je. Influencers en bedrijven zijn naarstig op zoek naar manieren om het mysterieuze algoritme te ontrafelen en hun accounts te laten excelleren. Maar: er zijn gelukkig methodes om het algoritme te beïnvloeden en voor je te laten werken. De beste trucs onthullen we hier. Ook als het niet je levensdoel is om influencer te worden, is Instagram een handige pr-tool.

1/ Like en comment je suf
Je account hard laten groeien is een dagtaak volgens Sem Zijlstra, directeur van social mediabureau DRIIVN met klanten als KFC en Moët & Chandon. Interactie is een van de belangrijke pijlers van het topsecret algoritme en dus enorm belangrijk als je wilt groeien. Dus naast leuke plaatjes posten doe je er goed aan om de hele dag door te liken en commenten. “Reageer altijd op berichten die zijn binnengekomen op jouw eigen account, maar comment ook actief op accounts die jij volgt of die interessant zijn voor je bedrijf”, zegt Zijlstra. “En laat naast een like ook een inhoudelijke comment achter, het liefst van minimaal drie woorden, zonder emoticon.” In 2018 zal Facebook nog meer nadruk leggen op interactie, waardoor posts van accounts met een hoog engagement eerder getoond zullen worden in de feed. Zoek naar accounts en volgers die jij graag zou willen bereiken en like en comment je dus suf. Praktische tip: blok elke ochtend en avond minimaal een uur om te liken en te commenten voor meer zichtbaarheid. Fijne bijkomstigheid is dat je hiermee goodwill creëert waardoor mede-Instagrammers ook eerder zullen reageren op jouw posts.

2/ Maak een POD
Een wat? Een Instagram-POD. Dat is een privé- groep van maximaal vijftien Instagrammers, met wie je als het ware een pact sluit om alle posts van de ander te liken en beantwoorden, om zo het algoritme met elkaar te beïnvloeden. Een soort Whatsapp-groep, maar dan op Instagram. Laat iedereen zijn notifcaties aanzetten voor de andere POD-leden, zodat de squad (POD) meteen in actie kan komen en de foto kan liken en een reactie kan plaatsen wanneer een van jullie een foto plaatst. “Zeker in het begin heb je een groepje ambassadeurs nodig om je posts vooruit te helpen”, zegt Sem Zijlstra. Zo’n groep is dus geen gek idee. Niet alleen grote influencers doen het, maar juist ook de wat kleinere Nederlandse influencers. Hoe je een POD begint? Ga naar direct messsages (de inbox van Instagram), druk op een plusje en nodig mensen uit voor je groep. Handig: maak een bericht met de spelregels – bijvoorbeeld om maximaal één bericht per dag met de POD te delen. Wanneer je vervolgens een bericht post op Instagram, deel je dit met de POD door middel van het pijltje rechtsonderin. Dan krijgen je squadleden een bericht dat jij iets hebt gepost en kunnen ze in actie komen. Meer weten? Luister naar de podcast van social media expert Jenna Kutcher op het Goal Digger-kanaal (podcast.jennakutcher.com). Hierin bespreekt ze het POD-fenomeen met experts. 

“Stop met het posten van de zoveelste perfecte ‘avo on toast’ of dat kopje koffe”

 

3/ Ga voor authentieke kwaliteit
Stop met het posten van de zoveelste perfecte ‘avo on toast’ of dat kopje koffe. Been there, done that. Instagram dreigt één grote eenheidsworst te worden, waarbij we constant dezelfde plaatjes voorbij zien komen. Meisje in bed, meisje in bad, meisje met een grote milkshake. Zonde. “Verkies altijd kwaliteit boven kwantiteit”, adviseert Sem Zijlstra. Post liever één keer per dag een mooi, spontaan beeld dan drie keer per dag een flutfoto. Zo blijft de kwaliteit gewaarborgd, en daar draait het op het beeldgedreven Instagram om. Infuencer Claire Rose Cliteur (24), bekend als Claartje Rose, sluit zich hierbij aan. Ze wist in anderhalf jaar een following van meer dan 300.000 fans op te bouwen. “Kopiëren is niet chic en uiteindelijk heb je er niets aan. Fans weten niet waarom ze jóú volgen. Door unieke, kwalitatieve content te posten zorg je dat Instagrammers jou met een reden gaan volgen en trouwer zullen zijn. En ze zullen je posts sneller liken, wat weer positief is voor het engagement.”

“Of je nu influencer bent of taartenbakker, volgers en likes zijn geld waard”

4/ #Gebruik #altijd #de #juiste #hashtags
Hashtags helpen je om op Instagram specifieke berichten of informatie te vinden. Een post met de juiste hashtags triggert zo’n 12 % meer interactie en heeft dus meer bereik. Het is sinds kort zelfs mogelijk om een hashtag te volgen, waardoor je alle berichten met die specifieke hashtag te zien krijgt in je overzicht. Let wel: gebruik de juiste hashtags, maar gebruik ze met mate – net als met alcohol. Want een ellendig lange lijst met hashtags komt erg wanhopig over. Het is slim om te onderzoeken welke hashtags voor jou waardevol kunnen zijn. En kies altijd een hashtag die zoekvolume heeft – #photooftheday en #love zijn de populairste hashtags van 2017. Een handige tool om te zien hoe populair een hashtag is, is Keyhole (keyhole.co). Een grappige hashtag mag op z’n tijd, maar hij zal niet veel opleveren in de zoekresultaten. Voor je bedrijf kan het ook interessant zijn om een eigen ‘branding hashtag’ te bedenken. Dit is een hashtag die nog niet bestaat, maar die goed bij jouw merk of bedrijf past. Zo riep modelabel Ganni ooit de hashtag #gannigirls in het leven om te zorgen voor een community-gevoel en zodat modeliefhebbers massaal hun foto met deze hashtag gingen delen.

“Stories kun je gebruiken om je Instagram-verhaal meer inhoud te geven. Het heeft een enorme impact”

5/ Vergroot je zichtbaarheid met Stories
De Stories-functie van Instagram heeft heel wat teweeggebracht. Als antwoord op het succes van Snapchat kwam Instagram hier in 2016 uit het niets mee op de proppen. Het lijkt erop dat de focus bij Instagram tegenwoordig ligt op Stories. In 2017 is hier in elk geval de meeste groei gerealiseerd. De Stories-functie maakt het mogelijk om sneller en makkelijker nog meer te delen, en we worden nog vaker op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen van onze favoriete accounts – privé of zakelijk. De truc is om aantrekkelijke Stories te maken. Maak ze kort, krachtig en ga voor kwaliteit. “Er worden steeds meer features ontwikkeld voor Stories. In de afgelopen maanden zijn de poll, stop-motion video en de optie om niet alleen de foto’s of video’s te kiezen van de laatste 24 uur, maar uit je hele fotoalbum toegevoegd”, aldus Sem Zijlstra. “Stories kun je gebruiken om je Instagram-verhaal meer inhoud te geven. Het heeft een enorme impact.” Een van onze favorieten: het account van Christian Dior (@Dior). Speciaal voor Instagram Stories ontwikkelen ze fraaie, unieke content, zoals waanzinnige video’s, interessante interviews en smeuïg backstagemateriaal. Enfin, er is genoeg inspiratie om mee aan de slag te gaan.

Dit heb ik geleerd
Voor dit verhaal is ook mijn eigen Instagramaccount (yeliz_cicek @Instagram) grondig onder de loep genomen. Ondanks nul strategie wist ik zo’n 5.000 volgers te vergaren – in Instagram-termen val ik nog niet eens in de categorie micro-influencer. Aan de hand van mijn account komt Sem Zijlstra met de volgende tips:

1/ Plaats vooral foto’s van jezelf en deel waar en wat je aan het doen bent (narcisme is helemaal 2018).

2/ Ga op de foto met mensen met een groot bereik (fotobomben is ook toegestaan in de hoop dat je wordt getagd). Deel regelmatig foto’s/video’s van jezelf met personen die relevant zijn voor jouw doelgroep (en andersom).

3/ Gebruik trending hashtags en plaats deze in een losse reactie onder je post. Zo zie je ze niet staan in de tekst.

4/ Maak meer gebruik van Instagram Stories.

5/ Ga live wanneer je op een vette locatie of tof event bent.

6/ Post minimaal drie keer per week iets.

7/ Ga meer interactie aan met je fans.

Ik heb Sems advies grotendeels opgevolgd. Zo startte ik een zogenaamde InstagramPOD met mensen uit mijn netwerk. Heel handig, kan ik nu uit ervaring zeggen. Doordat mijn POD-leden direct in actie kwamen zodra ik iets had gepost, liepen berichten echt beter. Minder fijne bijkomstigheid: de groepsdruk. Ik zat in een pool met fijne vrouwen, maar je voelt je toch wat vervelend als je niet overal op hebt gereageerd. Daarnaast voelde het wat ongemakkelijk om een strategie los te laten op mijn eigen account (ook al doe ik dat dagelijks voor de commerciële partijen waarvoor ik werk). Het fotobomben is mislukt en die live-uitzending ging ook niet helemaal soepel. Tijdens een van mijn reizen filmde ik de explosie van een heetwaterbron in IJsland, maar ik moest zo lang wachten voordat de bron zijn kunstje liet zien, dat mijn volgers zich afvroegen wat ik van plan was. Waar mijn account het hardst van ging groeien? Interactie. Een maand lang ging ik dagelijks op zoek naar leuke accounts, waar ik gevatte comments achterliet. Resultaat: meer volgers en meer likes per foto – en daar doe ik het voor.

 

Lees ook: Instagram’s laatste update is gênant

Tekst: Yeliz Çiçek l Beeld: Getty Images

Laatste nieuws