Deze twee Nederlandse vrouwen vertellen hoe je een huidverzorgingsmerk opricht

Zo zegt de mede-oprichtster van SMPL: "We geven elkaar complimenten, want we hebben geen baas die dat doet"
Deze twee Nederlandse vrouwen vertellen hoe je een huidverzorgingsmerk opricht

Willemijn Kornelis (38, links) is samen met Liselotte Wannijn (36) bedenker en eigenaar van de natuurlijke huidverzorgingslijn SMPL.

Laat beren op de weg liggen
"Liselotte en ik droomden altijd al van het opstarten van een eigen onderneming. Tijdens het zwangerschapsverlof van mijn eerste kind kreeg ik het idee voor Bebio, een online magazine over bewuste lifestyle. Samen zette we een platform op en gaandeweg raakten we steeds meer geïnteresseerd in natuurlijke beautyproducten. We brachten een deo-steen – een natuurlijke deodorant uit Marokko zonder kunstmatige, chemische stoffen – op de markt. Van daaruit ontstond de droom voor een hele natuurlijke huidverzorgingslijn, die we in mei vorig jaar lanceerden. We hebben er keihard aan gewerkt, zonder vooraf teveel aan alle beren op de weg te denken. Als je dat doet, dan begin je waarschijnlijk niet eens. Sommige ondernemers researchen heel veel; wij zijn gewoon begonnen. Het is een cliché, maar mijn gevoel is wel: als je iets écht wilt, dan kun je het ook".

Doe niet álles samen
"We zijn al twintig jaar bevriend, sinds onze studententijd in Maastricht. En nu werken we vier jaar samen en zien elkaar ook nog naast het werk. Voor ons werkt dat heel goed, want we zijn heel goed op elkaar ingespeeld. Wat een valkuil was, is dat we allebei alles heel leuk vinden en ook alles samen wilden doen. Een coach heeft ons geleerd te kaderen, zodat we efficiënter met onze tijd omspringen. Nu hebben we de taken duidelijk verdeeld. Liselotte doet het redactionele stuk en ik de online marketing. Het bedenken van de producten en de sales doen we wel samen".

"We geven elkaar complimenten, want we hebben geen baas die dat doet"

Vier succes met taart of een borrel
"Wat echt werkt, is iedere week even samen te zitten voor een werkoverleg. Je hebt al snel de neiging om te zeggen dat je het er te druk voor hebt of gaat alleen maar het weekend bespreken, maar het helpt ons echt de focus te houden. Wat we ook doen is elkaar complimenten geven, want we hebben natuurlijk geen baas die dat doet. En we vieren elk succes, hoe klein ook. Met lekkere koffie en taart of met een borrel".

"Sommige winkels passen niet bij onze look en feel. Dan moet je soms ook zeggen: dit doen we niet"

Deel ideeën juist wél met anderen
"Sommige ondernemers willen hun idee met niemand delen, omdat ze bang zijn dat het wordt gestolen. Wij hebben van begin af aan al met heel veel mensen in ons netwerk gesproken. Dat levert enorm goede feedback op. Mensen vinden het leuk om je te helpen en je komt vaak op een pad waaraan je zelf niet had gedacht. De coach die we in handen hebben genomen, heeft veel ervaring met startups. We houden niet zo van cijfers, maar zij heeft ons geadviseerd onze plannen op papier te zetten, een financieel plan te maken en een plan hoe we ons merk naar buiten moeten brengen".

Houd je focus
"Met Bebio zijn we gestopt; we schreven over alle aspecten van gezondheid, maar hadden daardoor geen focus en dat was best vermoeiend. Ik ben blij dat we ons nu op natuurlijke huidverzorging richten en dat het niet meer alle kanten op schiet. Met SMPL moeten we die focus ook zien te houden. Het is heel aantrekkelijk om in iedere winkel te liggen, maar sommigen winkels passen niet bij onze look en feel. Dus moet je soms ook zeggen: dit doen we niet".

Lees ook: Carrièrelessen Rosanne Hertzberger: "Je loopt nou eenmaal tegen klootzakken aan"

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f035db925c38', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });