Joggen of yoga? Check je sportbehoefte!

Geen puf voor een rondje hardlopen of te rusteloos voor een lesje yoga? Met deze tips vind je de work-out die perfect past bij je behoefte.

Lees ook

Geen puf voor een rondje hardlopen of te rusteloos voor een lesje yoga? Met deze tips vind je de work-out die perfect past bij je behoefte.

Tip 1: Bepaal wat voor sporter je bent
Grofweg onderscheiden sportpsychologen drie typen sporters: de gezelligheidssporter, de nauwgezette sporter en de streberige sporter, vertelt sportpsycholoog Rico Schuijers, die het bedrijf ProTask oprichtte en onder meer werkt met olympische sporters. Val je vooral onder het eerste type, zorg dan dat je altijd mensen om je heen hebt bij het sporten. Ben je het tweede type, dan ga je voor regelmaat en structuur, met of zonder anderen. Het derde type zoekt steeds de grens op, zowel binnen trainingen als met het stellen van doelen. Een streber loopt een marathon, maar zoekt daarna iets nieuws, iets extremers, omdat ze het dan wel gezien heeft met die 42 kilometer. Uitgaande van jouw type, kun je het sporten zo afstemmen en indelen dat het perfect op je persoonlijkheid aansluit.

Tip 2: Ga uit van je basisstemming
Iedereen is weleens in een betere of mindere stemming. Maar de ene persoon is van nature eerder opgefokt, de ander sneller depri. Kies een sport die goed aansluit bij je basisstemming, grofweg in te delen in depri, angstig, kalm of actief. Angstig en actief zijn energiek, depri en kalm juist niet. Depri en angstig zijn overwegend negatief, kalm en actief zijn positief. Ben je van nature actief, dan zul je waarschijnlijk de minste moeite hebben om te sporten, al kunnen andere, werkgerelateerde activiteiten je sportplannen in de weg staan. Tijd maken is dan het devies. Wie van nature kalm is, is geneigd tot uitstelgedrag: morgen sporten kan ook nog. Jezelf doordringen van het belang ervan is dan cruciaal. Ben je angstig ingesteld, dan zul je beren op de weg moeten wegnemen en ben je neerslachtig, dan is het vooral zaak om jezelf op te peppen. Zelfmanagement is dus zaak!

Geeft sporten je rust? Blokkeer dat uurtje, ook als je het druk hebt

Tip 3: Tem je draken
Draken, zegt Rico Schuijers, zijn de barrières die we opwerpen om niet te sporten of om minder te sporten dan we zouden willen. Ze zitten in ons hoofd en we moeten ze zelf verslaan. Je voelt bijvoorbeeld een hoge drempel om naar buiten te gaan, terwijl je weet dat je stemming ervan zou verbeteren. Bedenk dan iets wat je drempel verlaagt. Een vaste afspraak met een vriend of vriendin bijvoorbeeld, of leg de avond van tevoren je sportkleren klaar om ’s ochtends meteen even te gaan. Kom je er door stress en drukte niet aan toe, terwijl je weet dat sporten je juist rust geeft? Blokkeer dan dat uurtje in je agenda. Ga bij jezelf na hoe jouw stemming en de daaruit voortkomende draken het sporten in de weg staan.

Gefrustreerd? Ga niet boksen, want je bezorgt je sparringpartner zo een gebroken neus

 

Tip 4: Zet je emoties actief in
Sport je, bijvoorbeeld, vanwege ontevredenheid over je lichaam, of omdat je merkt dat je conditie achteruitholt? Gebruik die negatieve emotie dan als motivator om aan het sporten te gaan. Maar besef ook dat die negatieve emotie niet genoeg is om gemotiveerd te blijven. Stel doelen die je op korte en lange termijn aan de gang houden, die positieve emoties teweegbrengen. Beloon jezelf wanneer je goed bezig bent, met bijvoorbeeld nieuwe kleding of een avondje uit. En zorg dat je van het sporten zelf echt steeds in een positieve mood komt – alleen dan houd je het langer vol.

Het hele verhaal is te lezen in het grote Modenummer van Marie Claire. Koop ‘m hier of in de winkel. 

Lees ook: 5 x Yogaposes die je seksleven verbeteren

Tekst: Jop de Vrieze

Beeld: Getty Images

 

Laatste nieuws

Zie ook