Claes Iversen’s Haute Couture-show was in één woord: verrukkelijk

Wanting, needing, waiting...

Lees ook

Overspoeld werden we in Nationale Opera & Ballet met ultra vrouwelijke pakken, prachtige borduursels en stugge versus flowy materialen. Ja, Claes did it again. Tijdens zijn SS18 Haute Couture-show gisteren wist de Deense ontwerper iedereen stil te krijgen met de mooiste creaties. De intense muziek á la Fifty Shades had hier misschien ook wel iets mee te maken. Enfin, het tienjarig jubileum van Claes Iversen werd groots gevierd met deze couture-collectie gemaakt van het overschot stoffen van zijn eerdere ready-to-wear-collecties, en yes we are ready.  

Fluwelen trappen
Ook voor de show kon iedereen zijn ogen de kost geven. De roze fluwelen trappen van de Stopera in Amsterdam werden gisteren gevuld met mode-en Claes liefhebbers. Onder anderen actrice Gaite Jansen, Victoria Koblenko en Stacey Rookhuizen verschenen in creaties van de couture SS17-collectie van Iversen. Ook de pers was in overvloed aanwezig en gelijk hadden ze.

Klassieke colberts
Meeslepende en een tikkeltje sensuele tonen luidde door de gangen van de Stopera. We zagen het eerste model langs de front row lopen en het zat meteen goed; een gevoel van trots raasde door de foyer. Klassieke colberts werden gedragen als jurken, mouwen sleepten bijna over de grond en de benen van de modellen leken ingesmeerd met een zeer glanzend goedje wat later latexpanty’s bleken te zijn en door de kanten maskers wanen we ons even op een gemaskerd bal. Maar dan met echt belachelijk mooie mensen. Modellen zagen er healthy flushed uit door de aanwezig roze blush en de strakke Franse knot.

Hulde voor Claes
De show werd afgesloten door de stunning Marlies Borrink die een combinatie droeg van een tule rok en mannelijk overzised overhemd, bij elkaar gehouden met een grote 90’s riem. Iedereen liet zijn adem na de finale weer los en applaudiseerde alles behalve zuinig. Hulde voor Claes!

Left over fabrics
Het uitgangspunt voor de SS18-collectie is de aandacht voor duurzaamheid waarbij Claes gekozen heeft om left over fabrics en kledingstukken uit eerdere collecties te recyclen. Waar normaal gesproken de ready-to-wear voortkomt uit de couture, is het hier andersom. Ready-to-wear wordt zodoende getransformeerd tot couture. Dat Claes geen Prêt á Porter-collectie meer maakt steekt na deze verrukkelijke show toch wel weer even. Het goede nieuws is dat we natuurlijk wel van zijn Couture-creaties blijven genieten. 

 

 

 

 

Tekst: Rachelle Verdel | Beeld: Claes Iversen/ Spice PR

Lees ook: Marie Claire’s maakt een selectie van onze favoriete trenchcoat 

Laatste nieuws

Zie ook