Ze is een van de succesvolste fashion in uencers ter wereld, met een imperium dat helemaal draait om haar. Chiara – The Blonde Salad –Ferragni heeft ruim elf miljoen Instagram-volgers, een eigen modelabel en een omzet van bijna twintig miljoen dollar per jaar. Hoe kríjgt ze het allemaal voor elkaar?
Socialmediamagnaat
Ik deel alles in mijn wereld. Daar heb ik mee leren leven", antwoordt Chiara Ferragni (30) op de vraag of ze zich soms niet wat overexposed voelt. Elf miljoen paar ogen bekijken alles wat ze op Instagram post – zes fotomomenten per dag en vaak ook nog live video’s. "Social media zijn heel dubbel: aan de ene kant biedt het de mogelijkheid om je visie voor het voetlicht te brengen, aan de andere kant stelt het je bloot aan een enorm publiek dat klaarstaat om je te veroordelen, zonder dat ze je persoonlijk kennen. Dan moet je sterk in je schoenen staan en vertrouwen hebben in je eigen keuzes", zegt Ferragni.
Voor de volgers
Ver voordat wij wisten hoe social media werkten, was Ferragni al geroutineerd en succesvol. In 2009, toen ze rechten studeerde, begon ze het blog The Blonde Salad. Chiara Ferragni "Op dat moment had ik geen idee dat mijn passie mijn beroep zou worden, maar ik was wel enorm toegewijd. Ik zat in het laatste jaar van mijn studie en besloot er al mijn tijd en energie in te steken", herinnert Ferragni zich. Haar diploma heeft ze nooit gehaald, maar zes jaar later belandde ze toch op Harvard. Niet als student, maar als studieobject: ze had een fortuin van zes miljoen dollar en leidde een bedrijf met zestien werknemers onder de dertig. En ze stond de laatste twee keer in Forbes-lijst van 30 meest invloedrijke personen onder de dertig in de kunstwereld.
"De mode-industrie heeft moeten leren om influencers te accepteren"
Etiket blogger
The Blonde Salad-crew bestaat tegenwoordig uit 23 mensen. Co-founder en CEO Riccardo Pozzoli werkt al samen met Ferragni sinds het eerste begin – volgens ingewijden is hij degene die ervoor heeft gezorgd dat ze geld begon te verdienen. Afgelopen jaar heeft fashion influencer Ferragni – het etiket blogger vermijdt ze liever – theblondesalad.com opnieuw gelanceerd als een lifestyleplatform. Inclusief online shop met vintage fashion, de kleren die ze draagt op Instagram en haar samenwerkingen met andere merken (Philosophy di Lorenzo Sera ni, No21, Levi’s...) Sinds 2013 botviert ze haar creativiteit ook op haar eigen label Chiara Ferragni Collection. Het merk had in 2016 een omzet van bijna 20 miljoen dollar volgens modeplatform Business of Fashion. Het is bijna eng.
"Het merk had in 2016 een omzet van bijna 20 miljoen dollar volgens modeplatform Business of Fashion. Het is bijna eng"
Millennial manier
Chiara Ferragni heeft een neus voor communicatie- strategieën die werken. En dat werd nog niet zo lang geleden moreel verwerpelijk gevonden. "De mode- industrie heeft moeten leren om bloggers en influencers te accepteren én ontdekt hoe groot hun potentieel is", zegt Ferragni. De waarheid is dat de maatschappij het er moeilijk mee had om te accepteren dat millennials een manier hebben gevonden om door middel van sponsoring een droomleven te leiden. Maar in tegenstelling tot veel collega-influencers, heeft Ferragni haar volgers en likes gematerialiseerd tot een imperium dat staat als een huis. Als reactie op het verkoopsucces van de Chiara Ferragni Collection in winkels als Luisa Via Roma, Selfridges en Le Bon Marché heeft de Italiaanse nu eigen boetieks geopend in Milaan en Shanghai – het is de bedoeling dat er voor 2020 in China nog veertien bij komen. Een astronomische verovering.
Lees het hele interview met Chiara in het travel issue van Marie Claire. Koop 'm online of in de winkel!
Tekst: Violetta Valdés | Fotografie: Gianluca Fontana