Waarom we zo graag aan sexting doen

En de reden die erachter speelt, is best verrassend.
Waarom we zo graag aan sexting doen

Onderzoekers aan de Texas Tech University hebben onderzoek gedaan naar waarom mensen zo graag aan sexting doen. We weten allemaal dat het risico's met zich meebrengt, maar toch stuurt een groot deel mensen af en toe wel eens een pikant kiekje. En de reden die erachter speelt, is best verrassend.

Redenen

Onderzoekers legden aan 160 mensen tussen de 18 en 69 jaar drie redenen voor om aan sexting te doen. 

  1. Sexting als voorspel voor daadwerkelijke sex
  2. Sexting om binnen de relatie gerustgesteld te worden dat de ander je nog steeds aantrekkelijk vindt
  3. Sexting met de verwachting dat er iets terug wordt gedaan in een non-sexuele manier zoals een etentje.

Verrassende uitkomst

Nadat de antwoorden geanalyseerd werden, bleek dat alle drie de redenen sterk meespelen. De twee niet-sexuele redenen werden dus door 66% van de kandidaten ingevuld als voornaamste reden om aan sexting te doen. Kassidy Cox, degene die het onderzoek leidde, vindt dat een verrassende uitkomst. 

"Persoonlijk vond ik het erg verrassend dat twee derde van de proefpersonen aan sexting blijkt te doen zonder dat ze daarvoor iets sexueel terug verwachten", legt ze uit. "Dit zou eventueel kunnen aantonen dat sommige mensen sextingen, terwijl ze dit eigenlijk liever niet doen, maar het gebruiken als middel om bevestiging te krijgen over hun relatie, om bepaalde onzekerheden weg te nemen of om iets tastbaars - op een niet-seksuele manier - terug te krijgen."

Zelfvertrouwen

Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat veel jongeren sexueel getinte foto's en berichten sturen om hun zelfvertrouwen een boost te geven of omdat ze het grappig vinden. De studenten die aan het onderzoek meededen gaven aan niet aan sexting te doen in ruil voor sex.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f29b25822214', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });