Zoete wraak voor de kleur die tot een jaar of vijf geleden twijfelachtige associaties als ‘dom en oppervlakkig’ opriep. Roze, en dan specifiek millennial pink, is de kleur van nu, in mode, kunst en design.
Dom en oppervlakkig
Vrijwel iedereen met Instagram heeft het weleens voorbij zien komen: het interieur van restaurant Sketch in Londen. Met de zachtroze muren, fluwelen banken en de bijna surrealistische uitstraling van een Wes Anderson- filmset, is het de ultieme manifestatie van millennial pink. En dat is de kleur die de afgelopen jaren niet alleen onze Instagram- feeds, maar ons hele leven heeft overgenomen. Tot pak hem beet een jaar of vijf geleden had roze geen bijster goede reputatie en werd het vooral geassocieerd met een bepaald soort over de top meisjesachtigheid. Het was de kleur van Barbie en Paris Hilton. De kleur die zei: ‘Ik ben dom en oppervlakkig’, en om die reden bijvoorbeeld de kleur die Elle Woods draagt in de lm Legally Blonde uit 2001, waardoor iedereen haar kwaliteiten als juridisch brein onderschat. Maar net als Elle Woods nam de kleur roze wraak. In een nieuwe ‘millennial’ gedaante – een zachte, poederige variant – heeft roze de wereld veroverd zoals geen enkele andere kleur deze eeuw heeft gedaan.
"Het was de kleur van Barbie en Paris Hilton. De kleur die zei: ‘Ik ben dom en oppervlakkig"
Het begon voorzichtig in de jaren nul met bijvoorbeeld de shoppers van modemerk Acne en de schoenendozen van Miu Miu, maar sinds een paar jaar is roze populair voor alles wat je maar kunt bedenken. En dan bedoelen we ook echt alles: van Rihanna’s furry slippers voor Fenty Puma tot de pannen van Le Creuset en de highlights in menig millennialkapsel. Waarom denk je dat de amingo, van nature gehuld in roze verenpracht, zo populair was de afgelopen jaren? In september 2016 opende in New York het Italiaanse restaurant Pietro Nolita, dat is ingericht met acht tinten roze en servetjes heeft die zijn bedrukt met de tekst ‘pink as fuck.’ En er worden ook roze gerechten en cocktails geserveerd. Check de hashtag pietronolita om te zien wat voor Instagram-hemel dat oplevert.
Niet zomaar pink
Over de precieze schakering van millennial pink bestaat onduidelijkheid. Als je internet moet geloven valt er wel heel veel onder die noemer. Van de gevel van The Grand Budapest Hotel uit de gelijknamige film van Wes Anderson (de bovenste helft), tot de muur die Kendall Jenner roze liet verven in haar huis (om hongergevoelens te onderdrukken) en het roze dat wordt gebruikt in de verpakkingen van beautymerk Glossier. Bijna elk soort roze wordt tegenwoordig ‘millennial’ genoemd, terwijl de een meer biggetjes is, een ander naar zalm neigt en een derde richting grapefruit graat. Eén millenial pink bestaat dan ook niet, maar het is in elk geval een schakering waar de blauwe tonen uitgehaald zijn wat een zachte, naar beige neigende ‘blush’-tint oplevert.
”Er is zo veel stress in de wereld dat mensen op zoek zijn naar kleuren en texturen die een moment van kalmte opleveren."
Het felle Barbie-roze valt er dus zeker niet onder. Wat hem zo ‘millennial’ maakt wordt uitgelegd door de Color Marketing Group (een internationale non profitorganisatie die kleurvoorspellingen doet). In 2014 signaleerden zij dit beige-roze als opkomende kleur en gaven het de naam ‘shim’, een samentrekking van she en him, ‘omdat deze kleur mannelijk noch vrouwelijk is, maar als kleur balans geeft aan ieder mens en ieder ontwerp, tijdens elk jaargetijde.”Er is zo veel stress in de wereld dat mensen op zoek zijn naar kleuren en texturen die een moment van kalmte opleveren. Daarom is de combinatie van millenial pink met fluweel ook zo interessant. Het is een combinatie van zacht materiaal met visuele zachtheid”, aldus Mark Woodman, de voormalige directeur van de Color Marketing Group die nu zijn eigen kleuradviesbureau runt.
Rappers in roze
De genderneutrale naam ‘shim’ die de CMG gaf aan millennial pink is passend, want opvallend aan de populariteit van de kleur is dat het evenveel in de smaak lijkt te vallen bij vrouwen als bij mannen. En heus niet alleen bij de manbun-dragende hipsters van deze wereld. Rapper Drake wordt er bijvoorbeeld om de haverklap in gespot en de cover van zijn hit Hotline Bling is een zuiver geval van millennial pink. Het is de perfecte kleur voor deze tijd waarin discussie over genderidentiteit een hot topic is. En het is eigenlijk ook gek dat we roze zijn gaan zien als een hypervrouwelijke kleur, want in de negentiende eeuw was het juist de kleur voor jongens (als lightversie van rood, de kleur voor volwassen mannen). Het werd gezien als een ‘sterke’ kleur en daarom geschikt voor stoere jongens, terwijl het zachte en lieflijke lichtblauw meer iets was voor zachte en lieflijke meisjes.
In de loopvan de vorige eeuw is dat veranderd en ongeveer vanaf de jaren veertig geldt precies het omgekeerde. In het Nazi-Duitsland van de jaren 30 en 40 moesten homo’s in concentratiekampen een roze driehoek dragen (daarna uitgegroeid tot juist het symbool voor de homo-emancipatiebeweging), misschien heeft dat er iets mee te maken dat de kleur niet langer als stoer en mannelijk werd gezien. Iemand die ook haar steentje heeft bijgedragen aan de populariteit van roze voor vrouwen, is de Italiaanse modeontwerpster Elsa Schiaparelli. In 1931 ontwikkelde ze voor haar ontwerpen haar eigen variant van de kleur, ‘shocking pink’, en ze lanceerde het parfum Shocking, dat werd verkocht in een roze flacon met de vorm van een vrouwentorso. Andere iconische rozemomenten, zoals Marilyn Monroe in de hot pink jurk waarin ze Diamonds are a girls best friend zingt in de lm Gentlemen prefer blondes uit 1953, zorgden ervoor dat de kleur sindsdien het exclusieve territorium van de vrouw is. Of millennial pink ervoor zal zorgen dat het genderonderscheid definitief tot het verleden zal behoren is de vraag, maar rappers in roze zijn een hoopvolle voorbode.
Het nieuwe pink
De liefde voor roze lijkt nog lang niet op zijn retour, maar hij zal natuurlijk niet eeuwig duren. Trendvoorspellers staan al in de rij om de heerschappij van een nieuwe kleur aan te kondigen. Paars, lila en mauve worden veel genoemd. Maar geel, of liever ‘Gen-Z yellow’, is misschien wel de grootste kanshebber. Net als bij millennial pink gaat het niet om één specifieke tint, maar om alles in het zachte spectrum van banaan tot vanille. De Britse trendvoorspeller Jane Monnington Boddy gelooft bijvoorbeeld in geel, in al haar verschijningsvormen en gecombineerd met elkaar. Daarnaast signaleert ze de opkomst van de andere primaire kleuren hemelsblauw en knalrood. Misschien moeten we ons geld maar inzetten op rood, want wat is rood anders dan donker-millenial-pink?
Meer millenial pink
Op deze Instagram-accounts is alles roze.
@porcelainhope
@millennialpink
@pietronolita
@plantsonpink
@popandsuki
Lees ook: Must see: Dit roze restaurant opent volgende maand de deuren in Nederland
Tekst: Stefanie Bottelier | Fotografie: Jason Lloyd Evans