Dit gebeurt er met je lichaam als je twee weken niet sport

Zo kun je bijvoorbeeld al heel snel je kracht kwijtraken.
sporten

Dat sporten goed voor je lichaam en geest is, dat weet je vast wel. Maar weet je ook wat er met je lichaam gebeurt als je helemaal niet sport? Na twee weken heeft dat namelijk al gevolgen.

Vermoeid

Stephanie Dietz, spinning instructrice en personal trainer bij Barry's Bootcamp, legt uit: "Je spieren worden sneller vermoeid en dus lui, al na drie dagen. En je zult dus drie dagen na je laatste work-out al kracht verliezen." Maar dat is niet alles, want ook onderstaande dingen kunnen ook gebeuren.

3 dingen

1. Cravings
Als je de sportschool overslaat, zul je sneller grijpen naar die hamburger of reep chocolade. Dit komt door een gebrek aan positieve invloed, die je krijgt van sporten. En bij een gebrek hieraan, kun je dus enorme cravings naar dingen krijgen die 'ongezond' zijn.

2. Depressief
Sporten zorgt ervoor dat het stofje endorfine in je bloed komt. En endorfine, daar word je blij van. Als je niet sport, kun je je dus een stuk depressiever voelen. En hoe langer je niet sport, hoe erger dit gevoel kan worden. Wanneer je de hele dag achter je bureau zit, is het belangrijk om je spieren 's avonds eens lekker aan het werk te zetten. Het kost je energie, maar het levert uiteindelijk meer energie op.

3. Stress
Lig je 's nachts wakker van je rekeningen en andere verplichtingen? Sporten is goed voor het wegnemen van je stress en dat zorgt er weer voor dat je 's nachts niet wakker ligt. Sport je niet, dan kun je meer gaan piekeren. Dus als je veel aan je hoofd hebt, kan het helpen om toch die ene work-out te doen. Je zult je daarna een stuk rustiger voelen!

Rust nemen

Maar vergeet niet: rusten is oké! Rust nemen is erg belangrijk tussen je sportschoolbezoekjes door, dus schroom niet om ook lekker te ontspannen. Het kan een tijdje duren, maar je hebt echt zo je kracht weer terug.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f66f764be7b4', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });