Waarom je tijdens je menstruatie meer honger hebt dan normaal

Chocolade, chips en koekjes. Snack jij tijdens je menstruatie ook meer om dat toegenomen hongergevoel te stillen? 
hongeriger tijdens menstruatie

Werk jij tijdens je menstruatie ook meer eten naar binnen dan normaal? Join the club. Veel vrouwen ervaren dit en dat blijkt helemaal niet zo gek. Een schommeling in je hormonen zorgt er namelijk voor dat je tijdens je menstruatie veel hongeriger bent dan normaal – en je maar wat graag aan dat hongergevoel wilt toegeven.

Hormoonlevels 

Tijdens je menstruatiecyclus veranderen de niveaus van verscheidene hormonen in je lichaam, waaronder je oestrogeenniveau en je progesteronniveau. Wetenschappelijke onderzoeken toonden aan dat oestrogeen je hongergevoel onderdrukt en dat progesteron het juist versterkt. De hoeveelheden oestrogeen en progesteron die in je lijf aanwezig zijn verschillen per fase.

Het aanwezige oestrogeen in je lichaam neemt langzaam toe tijdens je eisprong en op dat moment is het progesteronniveau in je lichaam vrij laag. Vlak voor en tijdens je menstruatie verandert dat echter. Op dit moment daalt de hongerremmer oestrogeen en neemt juist het hongerhormoon progesteron toe. Om die redenen heb je meer trek als je ongesteld bent en is de kans veel groter dat je toegeeft aan je cravings. En zeg nu zelf: als je menstrueert mag je jezelf ook wel pamperen met wat lekkers.

Koolhydraten craving

We hebben meer honger tijdens onze menstruatie, maar het betekent niet dat we ons hongergevoel willen stillen met voedzame voeding. Nee, het zijn juist de zoete, zoute en koolhydraatrijke snacks die we soldaat willen maken. En dat blijkt ook helemaal niet zo gek. Tijdens je menstruatie neemt je cortisolniveau lichtjes toe en als dit gebeurt ben je gevoeliger voor insuline. In andere woorden: je lichaam verbrandt suikerrijkvoedsel dan sneller dan normaal. Je lichaam moet tegelijkertijd wel het suikerniveau op peil houden en dat resulteert erin dat je snakt naar suiker. Het houdt daar overigens niet op. Je serotineniveau daalt ook tijdens that time of the month. Serotine staat bekend als gelukshormoon en juist wanneer je hier minder van aanmaakt, kun je meer zin hebben in koolhydraten. Dus, feel like having some pizza? Wij houden je niet tegen.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f9507c246519', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });