10 simpele dingen die je stressniveau kunnen verlagen

Als je door de bomen het bos niet meer ziet, kijk dan eens naar deze tips.
stressniveau verlagen

Met het grauwe en natte weer in het vooruitzicht en de pandemie die nog altijd heerst, kan het soms lastig zijn om door de bomen het bos te zien. Daarom een paar handige, wetenschappelijke bewezen, tips voor je op een rij die je stressniveau kunnen verlagen.

1. Luister naar rustige muziek

Er zijn genoeg onderzoeken die bewijzen dat muziek kan helpen tegen stress. Zo blijkt dat klassieke muziek kan helpen om sneller in slaap te vallen (handig als dat niet lukt– juíst door de stress) en kan relaxte muziek helpen om minder angstig te zijn én zorgen voor een lagere bloeddruk en hartslag.

2. Bel een vriend of vriendin

Om even je hart te luchten over die vervelende baas die veel te veel van je vraagt of die ene collega die je continu dwarszit. Kunnen jullie er even samen om lachen en da’s extra fijn, want uit onderzoek blijkt dat lachen de fysieke effecten van stress (zoals vermoeidheid) kan verminderen.

3. Sport (ook al is het maar kort)

Deze heb je vast eerder gehoord, maar toch: sporten is hartstikke goed tegen stress. Ook al is dat misschien wel de laatste activiteit op die ellenlange to-do-lijst. De reden? Als je gaat sporten maak je het stofje endorfine aan, dat voor een geluksgevoel zorgt. En handig: als je sport houd je minder tijd over om te piekeren.

4. Drink thee

Uit onderzoek blijkt dat een kop zwarte thee tot lagere stressniveaus leidt en zorgt voor extra ontspanning.

5. Neem een warm bad

Veel mensen verkrampen helemaal door stress, waardoor ze bijvoorbeeld last krijgen van hun nek, schouders en rug. Een warm bad kan hartstikke goed helpen tegen spierspanning. Het ontspant niet alleen je lichaam, maar ook je geest. Door even weg te zijn van je computer/tv/mobiele telefoon kun je je focussen op je ademhaling en genieten van de rust.

6. Mindfulness

Even je ogen dicht en op je ademhaling focussen. Er bestaan al meditatieoefeningen van een paar minuten en daar knap je flink van op. Ga op een comfy stoel zitten, zoek een video of audio op en ontspannen maar.

7. Knuffel

Knuffelen kan je stressniveau verlagen en je een lagere bloeddruk en hartslag geven. Simpel, fijn en gezellig. Echter, gooit het coronavirus roet in het eten wat betreft fysiek contact. De oplossing? Huisdieren blijken ook hartstikke gezond voor je te zijn!

8. Schrijf van je af

Een dagboek bijhouden werkt rustgevend, omdat je even al je gedachten op een rijtje kunt zetten. Wat ook kan helpen, is elke dag iets opschrijven wat je gelukkig maakt: dat helpt je om je struggles weer in perspectief te zetten.

9. Maak een korte wandeling

Een wandeling, het liefst in de natuur, kan stressverlagend werken, blijkt uit onderzoek. Frisse lucht doet eigenlijk altijd wonderen.

10. Haal een paar keer diep adem

Klinkt simpel, en dat is het ook. Toch kan een paar keer diep ademhalen ervoor zorgen dat je cortisolniveau (stresshormoon) wordt verlaagd. Daarnaast kan het je bloeddruk tijdelijk verlagen. En dat wil je!

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f950527ab4a6', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });