‘YSL zocht een ambassadeur, dus of ik een keer koffie wilde drinken’

Een interview met brand ambassador Celine Bernaerts.

Crème smeren en make-uppen kunnen we al, maar deze vrouw weet hoe je van beauty je werk maakt – van visagist tot directeur van een cosmeticamerk. Celine Bernaerts vertelt over haar toekomstdromen en hoe ze aan haar droombaan kwam als ambassadeur bij Yves Saint Laurent Beauté

Kun je kort vertellen wat je job inhoudt?
“Ik werk als hair en make-up artist, voornamelijk voor fotoshoots. Dat kunnen commerciële klussen zijn, maar ik doe ook graag meer creatieve opdrachten.”

Hoe ziet een typische werkdag eruit?
“Ik sta op tussen 4 en 5. Die kalmte ’s ochtends vind ik fijn. Omdat ik voor de meeste klussen vanuit Breda naar Amsterdam moet, vertrek ik vroeg. Tijdens een shoot doe ik lekker mijn ding. Zo’n dag duurt meestal tot een uur of zes en daarna rijd ik op mijn gemak naar huis. Er blijft niet veel tijd over om met vrienden af te spreken, maar ik geniet van mijn werk dus ik heb het ervoor over.”

Ben je ook creatief met je eigen make-up?
“Soms. Als ik ga werken breng ik een simpele make-up aan, maar als ik vrij ben kan ik er flink op los oefenen bij mezelf. ’s Ochtends sta ik een half uur voor de spiegel, waarvan ik de helft besteed aan verzorging. Aan mijn haar hoef ik niets te doen, dat scheelt.”

Hoe ben je gekomen waar je nu bent?
“Op mijn 19de wilde ik beginnen aan een make-upopleiding, maar mijn ouders wilden dat ik eerst een hbo deed. Als ik mijn diploma haalde, zouden zij de visagie-opleiding betalen. Drie dagen nadat ik mijn opleiding communicatie had afgerond, begon ik aan de make-upschool bij House of Orange. Langzamerhand kreeg ik steeds meer opdrachten en op een gegeven moment kreeg ik een bericht van de pr-manager van YSL Beauty, of ik een keer koffie wilde drinken. Ze waren op zoek naar een ambassadeur van YSL Beauty en vonden mij daarvoor geschikt. Ik kwam met knikkende knietjes bij die afspraak vandaan, zo’n voorstel had ik niet zien aankomen. Ze geven me veel creatieve vrijheid, dat is fantastisch.”

‘Het gaat niet alleen om uiterlijk maar om het verhaal dat we vertellen’

De beautywereld draait vooral om uiterlijk, hoe ga je daarmee om?
“Mijn job heeft twee kanten: enerzijds is er het commerciële werk, waar het inderdaad gaat om dingen als het perfect maken van de huid. Aan de andere kant zijn er de creatieve shoots, waar het draait om kunstenaarschap. De synergie van het team is magisch tijdens zo’n shoot. We laten je wegdromen, kunnen terug in de tijd gaan of juist iets heel futuristisch neerzetten. Het gaat niet alleen om uiterlijk maar om het verhaal dat we vertellen.”

Waar droom je van?
“Ik stel graag haalbare, realistische doelen. Vind het leuk om dingen die gelukt zijn af te vinken. Op korte termijn zou ik meer backstage willen assisteren bij internationale fashion weeks. En écht grote dromen? Ooit, misschien als ik vijftig ben, zou ik de wereld willen rondreizen omdat mensen met mij willen werken vanwege mijn creativiteit en skills. Dat lijkt nu nog ver weg en onrealistisch, maar tot kort geleden had ik ook nooit durven dromen van een samenwerking met Yves Saint Laurent.”

Lees in het oktobernummer van Marie Claire de drie andere inspirerende interviews: Willemijn Kouwenberg (Marketing Manager bij Sisley Cosmetics), Monica van Ee (Directeur van Hannah Cosmetics) en Marie-Hélène Lair (Communication Manager Clarins) geven carrièretips en vertellen hun verhaal. 

Lees ook: Vivienne Westwood geeft wel heel bijzonder advies om jong te blijven

Tekst: Marjolijn Vermeij | Beeld: Yves Saint Laurent Beauté 

Laatste nieuws