Nieuwe Franse wet verplicht photoshop-waarschuwing

Au natural svp!

Het is bij iedereen wel bekend dat modellen in reclamecampagnes meestal worden geretoucheerd; de huid wat strakker en het lichaam wat slanker. Ondanks deze kennis worden we toch vaak misleid. De Franse regering ziet dit als een serieus probleem voor de volksgezondheid en heeft een nieuwe wet in het leven geroepen.

Nieuwe wet
Alle Franse advertenties krijgen vanaf nu een disclaimer die aangeeft of de foto bewerkt is of niet, met de tekst: ‘Digitaal gemanipuleerd om het beeld van het menselijk lichaam te veranderen’. Iedereen die de regel overtreedt, krijgt een boete van €37.500 óf ter hoogte van 30 procent van de productiekosten van de advertentie.

Getty
De nieuwe wet is niet de enige goede stap in de richting naar een meer realistisch beeld. Getty, de grootste leverancier van (stock)fotografie, stuurde haar fotografen een belangrijke mail. Daarin wordt verzocht om geen fotomateriaal meer te leveren waarop lichaamsvormen bewerkt zijn. Ook de Franse modegroepen LVMH en Kering – waaronder de merken als Dior, Louis Vuitton en Gucci vallen – hebben onlangs aangegeven geen size zero modellen meer in te zetten voor hun campagnes en shows. 

Lees ook: Zien: Nederlandse ontwerper Sies Marjan’s exclusieve diner in Parijs

Bron: Volkskrant, BBC | Beeld: Getty Images

Laatste nieuws