Een (dom) foutje op social media kan tegenwoordig je baan kosten. Gedraag je online dus een beetje als je niet op straat wilt komen te staan. Dit zijn de vijf grootste fouten die je online kunt maken:
1/#yolo
Naast het feit dat deze hashtag écht niet meer kan, moet je hem vooral niet posten op een dag dat je eigenlijk aan het werk zou moeten zijn. Stel je voor: je meldt je een dag (of twee) ziek en duikt een terras of het strand op, om vervolgens doodleuk een Instagram te posten van jezelf + zon + biertje...
2/ Klagen
Schelden is echt not done, zoveel is duidelijk. Maar je negatief uitlaten over een ras, religie of geslacht is ook een reden voor werkgevers om je niet aan te nemen. Blijf dus ver weg van forums met beladen onderwerpen; klagen doe je maar binnenshuis.
De spellingsteugels flink laten vieren als je privé op social media post, kan je de kop kosten. Onderzoek van Jobvite wijst uit dat 66 procent van de werkgevers sollicitanten afwijst op online spelfouten. Dus maak je woorden af en leer het kofschip of fokschaap uit je hoofd.
4/ #Ihatemyjob of #ihatemyboss
We horen je denken: wie plaatst nu zoiets? Maar een gifje of geinige quote posten op past ook in dit rijtje. Met een gifje van iemand die z'n hoofd op het bureau slaat geef je niet echt een fijn signaal af aan je baas of collega's. Uit een Amerikaans onderzoek bleek zelfs dat 36 procent van de werkgevers wel eens een sollicitant heeft afgewezen die zich in het verleden negatief had geuit over zijn of haar werk.
5/ Te veel informatie
Gooi je fantastische onenightstand of die foto van jezelf, halfnaakt in bed met Mister X, niet online. Oversharing is een grote valkuil. Ook je depressies, diepe dalen, relatie- of ex-toestanden zijn niet welkom op het web. Het toont aan dat je niet goed weet waar de grenzen liggen, en daar zit een nieuwe werkgever zeker niet op te wachten.
Lees ook: Cijfers van het aantal werknemers is opnieuw gestegen
Beeld: iStock