Potjeslatijn: wat betekent clean, vegan of eerlijk eigenlijk?

De ‘groene’ termen vliegen je om de oren in beautyland, en dat is best verwarrend.
potjeslatijn

Clean cosmetica, biologische beauty’s of vegan make-up. De ‘groene’ termen vliegen je om de oren in beautyland, en dat is best verwarrend. Wat betekenen ze precies? Marie Claire zet de feiten voor je op een rijtje.

Duurzame beauty

De beautywereld zet flinke stappen in een groenere richting, al is duurzame beauty is een breed begrip. We kunnen het hebben over de formule, die bestaat uit duurzaam en eerlijk verkregen ingrediënten, en niet getest is op dieren. Maar we kunnen het ook hebben over de verpakking, die bestaat uit gerecycled of recyclebaar materiaal. Dan telt de hele keten van productie en distributie – van het oogsten van de ingrediënten tot het vervoeren van de eindproducten – ook nog mee, want is die wel zo sustainable ingesteld?

Moest je een aantal jaar geleden nog je best doen om een fijn duurzaam beautyproduct te vinden, inmiddels zijn ze er in overvloed. Kleine groene merkjes schieten als paddenstoelen uit de grond, en grote merken stellen ambitieuze doelen om beter met de planeet om te gaan. Fijn natuurlijk, dat er steeds meer keuze is, maar het aanbod kan nogal overweldigend zijn. Wat het vaak ook ingewikkeld maakt, is het gebruik van al die verschillende termen. Het ene merk noemt zichzelf 'clean', het andere product is 'vegan' en weer een andere lijn claimt 'biologisch' te zijn. Sommige termen hebben enige overlap met elkaar, terwijl andere elkaar juist uitsluiten. Fijn dus om te weten wat al die begrippen inhouden, en wat je precies koopt.

Clean

Een claim die nog weleens verkeerd opgevat wordt, want ‘clean’ lijkt soms hetzelfde te betekenen als ‘natuurlijk’. Terwijl: overstappen op een clean beautyroutine juist betekent dat je níet helemaal voor natuurlijk moet gaan. Bij clean beauty komen natuurlijke en synthetische ingrediënten samen, en gaat het vooral om de wetenschappelijke onderbouwing van die bestanddelen. Science backed skincare, zou je het kunnen noemen. De formule van een clean beautyproduct bevat geen onnodige opvullers, wat betekent dat er meer ruimte is voor de ingrediënten die écht iets doen voor je huid. De ingrediënten die in het lab gemaakt worden zijn op z’n minst afbreekbaar, en zowel het eindproduct als de losse bestanddelen zijn niet getest op dieren. En de verpakking is vaak recyclebaar.

Je kunt er dus in elk geval van uitgaan dat in een clean beautyproduct geen natuurlijke ingrediënten zitten die eventueel voor irritatie kunnen zorgen, en dat de synthetische ingrediënten die erin zitten een bewezen werking hebben.

Vegan

Een product dat ‘vegan’ is, bevat geen ingrediënten van dierlijke afkomst. Dat is dus hetzelfde als bij een vegan dieet of lifestyle. De vraag naar vegan beautyproducten groeit met de dag. Vraag je je misschien af: wat voor dierlijke ingrediënten kunnen er dan in mijn cosmetica zitten? Nou, bijvoorbeeld lanoline, vet afkomstig van schapenwol, dat werkt vochtvasthoudend en wordt daarom gebruikt in crèmes. Ook glycerine werkt vochtvasthoudend en kan gewonnen worden uit dierlijke vetten. Bijenwas is een vettige en voedende substantie geproduceerd door bijen, die je vaak vindt in natuurlijke crèmes. En de stof collageen zit in de botten en huid van dieren, al bestaan er ook plantaardige collageenvarianten. Dat is nog maar een kleine greep uit de lijst met dierlijke ingrediënten die je terugvindt in crèmes, haarproducten en make-up.

De claim vegan betekent trouwens niet dat een product ook automatisch natuurlijk is, of biologisch, of beter voor je huid. De functionele eigenschappen van het dierlijke ingrediënt lanoline komen bijvoorbeeld vrijwel overeen met die van het plantaardige ingrediënt sheaboter: beide houden vocht vast en geven je huid een soepel gevoel. Kiezen voor een vegan optie is dus een keuze gebaseerd op lifestyle en niet per se op de werkzaamheid van het product. Obviously zijn vegan beautyproducten ook níet getest op dieren.

Eerlijk

Benamingen als ‘fair’ en ‘ethisch’ zie je ook regelmatig voorbij komen in beauty. Deze hebben meer betrekking op het sociale aspect dan op de inhoud van een potje of flesje. Denk bijvoorbeeld aan de inkoop van grondstoffen in arme landen tegen een eerlijke prijs, waardoor de lokale bevolking zichzelf beter kan onderhouden en ontwikkelen. Maar ook het creëren van een veilige werkomgeving voor personeel, het betalen van minimumlonen in derdewereldlanden en het afkeuren van kinderarbeid. De claim ‘fair’ of ‘ethisch’ wordt ook gebruikt door merken die zich inzetten voor duurzame of sociale projecten als het aanplanten van bomen of het faciliteren van schoon drinkwater, of deelnemen aan initiatieven voor degelijk onderwijs en medische zorg voor kinderen. Mooi initiatief: de organisatie 1% for the Planet stimuleert bedrijven – ook buiten de beauty-industrie – om 1 procent van hun jaaromzet te doneren. Zo kunnen ook kleinere merken bijdragen aan een grote impact op het milieu en de samenleving.

Ook benieuwd waar de claims 'vrij van', 'natuurlijk', 'dierproefvrij', 'halal' én 'recyclebaar' voor staan? Je leest het in het november issue van Marie Claire!

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc36f4324aa8', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });