Carolina Herrera x Marie Claire

Marie Claire sprak Carolina Herrera de Baez, Creative Director Fragrances.
Carolina Herrera x Marie Claire

Het perfecte cadeau voor de feestdagen? Een mooi parfum! Zoals Carolina Herrera’s Good Girl, dat in korte tijd een bestseller is geworden. Marie Claire sprak Carolina Herrera de Baez, Creative Director Fragrances, over het verhaal achter de geur.

Het verhaal achter de geur:

Wie is de Carolina Herrera-vrouw?
"Ze is vrouwelijk, modern en weet wat ze wil. Ze volgt niet klakkeloos alle trends en vindt het net zo leuk om een vijf jaar oud jasje opnieuw uit te vinden. Verder draagt ze graag kleur, kijkt ze optimistisch naar het leven en ze is actief."

Het modemerk Carolina Herrera staat bekend om haar elegante en vrouwelijke ontwerpen. Wat maakt parfum een waardevolle toevoeging?
"Zoals mijn moeder (Carolina Herrera, founder van het gelijknamige merk, red.) zou zeggen: ‘Parfum is het onzichtbare maar belangrijkste accessoire dat je kunt dragen. Het is een verlengstuk van het merk, en het DNA van het label wordt geaccentueerd door de geuren die we creëren. We gebruiken ingrediënten van de beste kwaliteit, waardoor de geur lang blijft hangen. Mensen onthouden een Carolina Herrera-geur gegarandeerd."

Wat is het leukste onderdeel van je baan als creative designer van de geuren?
"Ik hou van het begin van het creatieve proces. Het moment dat we het script schrijven van een nieuwe geur, de beschrijving van de vrouw die we in gedachte hebben en hoe ze ruikt. Maar ik hou ook van het moment dat een nieuwe geur gelanceerd wordt. Vanaf dat moment gaat de geur haar eigen leven leiden."

Hoe gaat zo’n creatief proces in z’n werk?
"Als ik dat probeer uit te leggen, lijkt het alsof het een lineair stappenplan is. Dat is niet zo, alle losse onderdelen gebeuren heel organisch en min of meer tegelijk. We kijken wat de consument wil, wat voor soort geur we nog niet in de collectie hebben. De inspiratie voor een geur komt voort uit het DNA van het merk, maar ook uit herinneringen uit mijn jeugd, mooie plekken, bepaalde situaties. Samen met het team vormen we zo’n persoonlijke herinnering of ervaring om tot een geur."

Hoe kies je de juiste parfumeur voor een nieuw project?
"Soms hebben we een bepaalde parfumeur in gedachten, omdat die al eerdere geuren voor ons gecreëerd heeft of omdat hij/zij expert is op gebied van bijvoorbeeld jasmijn, of rozen. Of we sturen een briefing naar meerdere parfumeurs en wachten de feedback en ideeën af. Vanuit daar werken we verder."

“Parfum is het onzichtbare maar belangrijkste accessoire dat je kunt dragen”

Zijn er typische Carolina Herrera-ingrediënten die je terugziet in elke geur?
"Bijna al onze geuren bevatten jasmijn. Mijn moeder houdt van deze bloem en we hebben een juwelenlijn die draait om jasmijn. In onze bestseller Good Girl is jasmijn gecombineerd met tonkabonen, een ander ingrediënt dat we veel gebruiken."

Over Good Girl gesproken, hoe zou je deze geur omschrijven?
"Good Girl is onze nieuwste geur en de meest succesvolle die we ooit gelanceerd hebben. De Good Girl-vrouw heeft lef en is sterk, en tegelijkertijd heel vrouwelijk en sensueel. De geur met z’n mix van jasmijn en tonkabonen is verslavend, net als de vrouw die ’m draagt."

Model Karlie Kloss is het gezicht van de geur. Wat maakt haar de perfecte match?
"Karlie is het type vrouw dat we allemaal wel zouden willen zijn. Ze is een echte beauty en super professioneel. Ze heeft veel interesses en als ze een idee heeft, zorgt ze ervoor dat het voor elkaar komt. Karlie doet veel goeds, maar heeft ook een mysterieuze kant – van haar privéleven weten we weinig. Er schuilt een bepaalde dualiteit in haar: ze is een good girl en ook heel sterk. Ik kan me geen betere Good Girl-ambassadeur voorstellen."

Wat is je droom voor de toekomst van Carolina Herrera-parfums?
"Ik hoop mooie geuren te blijven lanceren, bestsellers die geweldig ruiken. Maar ik hoop vooral dat onze geuren deel gaan uitmaken van iemands herinneringen. Dat onze geuren mensen kunnen terugvoeren naar een gebeurtenis in hun geheugen, dat is mijn droom."

Hoe zie je de toekomst van de beautywereld voor je?
"Beauty is bedoeld om je beter en mooier te laten voelen, of het nu gaat om een lipstick, een crème, een treatment of een parfum. Het voor jezelf zorgen, dat feelgoodmoment, is precies wat we in deze tijd zo nodig hebben. Beauty is belangrijker dan ooit en daarom denk ik dat de beautywereld alleen maar zal groeien."

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc7d6c356938', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });