Geen hardloopfan? Een rustige wandeling blijkt net zo effectief te zijn

Een wandeling kan een verademing zijn na al dat binnen zitten.
wandelen

Hoewel de herfst voornamelijk in het teken staat van regenbuien, komt het najaarszonnetje er zo nu en dan wel doorheen. Naar buitengaan, nu je vooral (verplicht) thuis zit, kan een verademing zijn. Helaas kun je de komende tijd geen sportlesjes volgen, maar je kunt wél naar buiten om bijvoorbeeld te gaan hardlopen. Geen fan? Dan hebben we goed nieuws, want een rustige wandeling blijkt net zo effectief te zijn.

Onderzoek

De University of Connecticut voerde onder 419 proefpersonen een onderzoek uit, waarbij een week lang hun bewegingen in de gaten werden gehouden. Daarnaast moesten ze allerlei vragen over hun gewoontes, pijngevoelens en stemming beantwoorden. Uit het onderzoek bleek ten eerste dat mensen die bewegen gelukkiger waren dan de mensen die op een dag veel moesten zitten, maar dat het ook niet per se nodig is om dit heel intensief te doen.

Humeur

Zo bleek uit het onderzoek dat een lichte activiteit zoals twintig minuten wandelen, net zoveel voordeel oplevert dan dat je een stuk gaat hardlopen. Er was namelijk geen verschil te zien tussen hun humeur, al hebben wandelaars wel minder vaak last van pijn. Mocht je dus niet zo heel veel zin hebben in een keiharde training, dan is een aantal wandelingen per dag (bijvoorbeeld in de ochtend en avond) ook een prima alternatief.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc7dcab9069e', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });