Deze 19-jarige moslima verovert de internationale catwalk

New face met hijab op de catwalk.

Deze 19-jarige moslima verovert de internationale catwalk

Ze is klein, heeft een beugel en poseert niet zonder hijab: het Somalisch-Amerikaanse topmodel Halima Aden (19) is het frisse nieuwe gezicht op de internationale catwalks.

Eerder dit jaar haalde CR Fashion Book, het tijdschrift van de Franse modekoningin Carine Roitfeld, de internationale pers met een baanbrekende cover. En dat was niet omdat Paris, de dochter van Michael Jackson, daar haar eerste stappen op modellengebied deed. Het was het andere covermodel, de negentienjarige Somalisch-Amerikaanse Halima Aden, dat het nieuws beheerste. Halima is beeldschoon – tot zover lijkt ze precies op een doorsnee model. Ze is moslima. En ze draagt op de cover en de foto’s in het nummer de hijab (haar hoofddoek). Die draagt ze altijd, dus niet vanuit stylingoogpunt.

Catwalkdebuut

Zo hadden we nog nooit eerder een moslima op de cover en pagina’s van een high-end modeblad zien staan. Carine was op de tot dan toe onbekende Halima gestuit toen zij in november vorig jaar meedeed aan de Miss Minnesota-verkiezingen. Een missverkiezing in de staat Minnesota is misschien niet de eerste plek waar je een revolutie op het gebied van diversiteit zou verwachten, maar toch was het daar dat er voor de eerste keer een moslima mét hoofddoek meedeed aan zo’n verkiezing. Ook haar kleding was aangepast aan Halima’s modest (wat zo veel wil zeggen als zedige) standaard, en tijdens de fameuze badkledingronde kwam ze het podium op in een burkini. Ze won de wedstrijd niet, hoewel verkozen worden door Carine Roitfeld misschien een grotere prijs is dan tot beauty queen van Minnesota te worden gekroond. Helemaal gezien de gevolgen van die ontdekking. Roitfeld was namelijk ook degene die ervoor zorgde dat Halima kort daarna haar catwalkdebuut maakte in de show van Yeezy tijdens New York Fashion Week. En een week later liep ze naast modellen als Gigi Hadid en Kendall Jenner over de catwalks van Max Mara en Alberta Ferretti in Milaan. Inmiddels heeft ze een contract bij het prestigieuze modellenbureau IMG en ze heeft shoots gedaan voor onder andere Vogue Arabia en de Amerikaanse Harper’s Bazaar. Sindsdien kan niemand meer om Halima Aden heen.

Backstage bij de Alberta Ferreti H/W 2017-18 show

‘Je hoort vaak dat een hoofd- doek dragen een teken van onderdrukking is. Dat is het niet’

Belle of the ball

Halima Aden woonde de eerste zes jaar van haar leven in een vluchtelingenkamp in Kenia waarna ze met haar familie verhuisde naar de Verenigde Staten en uiteindelijk terechtkwam in de groeiende Somalische gemeenschap in St. Cloud in Minnesota. Haar deelname aan een missverkiezing was voor Halima niet de eerste keer dat de conventies tartte. Daarvoor was ze al homecoming queen geweest op haar highschool (zo’n typisch Amerikaans fenomeen waarbij je je eigenlijk alleen maar een American girl kunt voorstellen met big blond hair – zeker geen hoofddoek)."Ik had nog nooit een moslim homecoming king of queen zien worden, die werden simpelweg niet genomineerd. Het was een van die events waarbij moslimjongeren niet betrokken lijken te worden, misschien ook wel door onze eigen schuld. Dus ik dacht: waarom ik niet?", vertelt ze in een interview met de Amerikaanse Cosmopolitan. Waarom niet was ook het idee achter haar volgende out of the box-beslissing: meedoen aan de Miss Minnesota-verkiezing. Ook al was haar moeder verre van enthousiast (ze is inmiddels bijgedraaid) en ook al had nog nooit iemand een deelneemster met hijab en burkini gezien.

Op de H/W 2017-18 catwalk van Max Mara

Het succes van Halima komt precies op het moment dat de discussie over meer diversiteit in de modewereld op een hoogtepunt is. Het lijkt door te dringen dat we niet alleen maar willen kijken naar modellen die aan hetzelfde schoonheidsideaal voldoen (lang, dun, blank), maar dat iedereen zich vertegenwoordigd wil voelen in de wereld van mode, beauty en luxe. Wat Halima extra bijzonder maakt, is dat haar religieuze principes voor haar belangrijker zijn dan de wens zich aan te passen aan heersende opvattingen. Dus durft zij als negentienjarige in discussie te gaan met grote namen en merken uit de modewereld over wat ze draagt tijdens een shoot of modeshow en is haar goedkeuring doorslaggevend. Uiteraard is ze ook mikpunt van kritiek, van tegenstanders van de hoofddoek tot strenge moslims. Ze houdt haar reactie op al het commentaar simpel: "Je hoort vaak dat het dragen van een hoofddoek een teken van onderdrukking is. Dat is het niet. Ik kies ervoor hem te dragen en me op deze manier te kleden. En ik heb alleen maar liefde en respect voor degenen die zich op een andere manier wensen te kleden."

In Marie Claire's modenummer lees je het vervolg van dit verhaal. Koop 'm in de winkel of hier online!

Tekst: Stefanie Bottelier | Beeld: Getty Images